Passagerartrafiken på Málaga flygplats växer för varje år. Ifjol hanterade den över 18,6 miljoner resenärer. Nu vidtas åtgärder för att flygplatsen ska kunna ta emot 29 miljoner resenärer om året. 2019 firar Málagas flygplats 100 år. Då är det också 60 år sedan de första svenska resenärerna kom. Av Ola Josefsson
Det är högtryck på Málaga flygplats och nu vidtas åtgärder för att kunna ta emot maximal kapacitet, 29 miljoner resenärer, vilket är över tio miljoner fler än vad som registrerades 2017. Málaga är på plats 20 bland EU:s största flygplatser som växer mest. Bara Madrid och Barcelona har fler resenärer bland spanska destinationer på Iberiska halvön.
I samband med ett forum organiserat av provinsens största dagstidning Diario SUR föreläste presidenten vid den spanska luftfartsmyndigheten Aena (Aeropuertos Españoles y Navegación Aérea). Jaime García-Legaz berättade om utvecklingen vid kustens storflygplats de kommande åren.
Turismen växer så det knakar vilket gör att turistnäringen trycker på för att logistik och infrastruktur ska hänga med. När terminal 3 stod klar 2010 (1,4 miljarder euro) var taket satt till 27 miljoner resenärer. Nu görs ytterligare satsningar för att ta emot 29 miljoner resenärer om året.
”Med tanke på att flygplatsen registrerade 18,6 miljoner ifjol så finns det ett utrymme på nära tio miljoner att växa de kommande åren” berättade García-Legaz.
Det finns inte kapacitet och utrymme att bygga ytterligare en rullbana. Expansionen och ökningen måste alltså ske i förhållande till det som finns i nuläget. Det finns två rullbanor samt två terminaler (T2 och T3). Terminal 1 är stängd och används inte.
När Svenska Magasinet besökte flygplatsen i maj månad och pratade med personal framkom det uppgifter om att Ryanair är ute efter att lägga hela sin verksamhet i Terminal 1. Lågprisflygbolaget skulle få en hel terminal för eget bruk. Det ska tilläggas att det är svårt att få dessa uppgifter bekräftade i nuläget.
Under sitt inlägg vädjade presidenten vid Aena till institutioner och företag att lämna tips och förslag på hur flygplatsområdet kan utvecklas och bli bättre. Nu är det tid för nödvändiga investeringar.
Fram till 2021 avsätts totalt 124 miljoner euro på nya inflygningsfyrar, hjälputrustning, bagagehantering (en extra investering på 56 miljoner), parkeringsplatser, nödutgångar, luftkonditionering, toaletter och renovering av terminal 2.
En annan intressant satsning görs på familjer vid säkerhetskontroller för att korta köer. Det ska även byggas ”rum för ammande mödrar” och VIP-avdelningen ska byggas ut. 25 butiker i avgångshallarna ska renoveras och moderniseras.
”De handlar inte om spektakulära renoveringar utan mer för att garantera servicens kvalitet” poängterar Jaime García-Legaz, president vid Aena.
En annan fråga som togs upp vid forumet var användningen av start- och landningsbana nummer två. 2015 användes den 32 dagar. 2016 var den öppen 88 dagar och ifjol 196 dagar. Det är speciellt vid högsäsong och trafikintensiva storhelger som rullbana två öppnas för trafik.
Om rullbana två ska vara öppen eller stängd har blivit en politiserad fråga. ”Vi låter de ansvariga ta beslutet när rullbana två ska vara öppen. Att hålla en rullbana öppen bara för att den ska vara öppen innebär ökade driftkostnader som bara påverkar biljettpriserna och skadar turistindustrin. Rullbana två håller öppet när det är berättigat” tillade Jaime García-Legaz, president vid Aena.
Ett annat intressant projekt som ligger i pipeline är en utbyggnad av höghastighetståget AVE via flygplatsen till Sevilla och Málaga. I Katalonien planeras det för en framtida koppling till El Prat från Barcelona och Girona. Ett liknande projekt är inte omöjligt där höghastighetståget AVE länkas ihop med flygplatsen, Málaga och Sevilla.
Luftfartsmyndigheten Aena investerar 6,2 miljoner euro i terminal 2 som går under namnet Pablo Ruiz Picasso. Den invigdes 30 november 1991 och är ritad av arkitekten Ricardo Bofill.
Efter att terminal 3 invigdes den 15 mars 2010 av kungaparet har det inte hänt så mycket i terminal 2 som behöver moderniseras och anpassas estetiskt med terminal 3.
Golv, färg på väggar och tak ska bli som i terminal 3. Aena säger att moderniseringen av T2 kommer att genomföras i etapper under 20 månader för att inte störa verksamheten.
Satsningen ingår i investeringsplanen DORA (Documento de Regulación Aeroportuaria) när det gäller landets flygplatser fram till 2021.
Turistsektorn och övriga näringslivet har krävt åtgärder i att förbättra flygplatsen som upplever en mycket stark tillväxt. De senaste två åren har flygplatsen fått mer än 4,2 miljoner nya resenärer och nått 18,6 miljoner. Det är alltså dags att börja analysera framtida behov. Ingen vill att flygplatsen ska bromsa turistutvecklingen.
Enligt en rapport väntas antalet resenärer öka till 21,1 miljoner för att de kommande åren nå 24 miljoner och därefter 25,9 miljoner resenärer.
När antalet resenärer växer ökar trycket på parkeringsmöjligheterna. Ett nytt projekt är parkeringshus med tre våningar som ska ha plats för 1.974 bilar. Nuvarande parkeringshuset P3 kan komma att få ytterligare en våning som ger 275 nya platser totalt 1.832.
Den södra delen av flygplatsen där gamla terminal 1 ligger ska också förbättras. Inte minst tillgängligheten för personal.
Tittar vi på antalet destinationer med direktflyg är Málaga uppe i 137 med 53 flygbolag under sommarhalvåret 2018. Även inrikesflyget från Málaga är väl utbyggt med 30 destinationer. Omkring 94.000 operationer, start och landningar, beräknas fram till sista veckan i oktober vilket är en ökning med sex procentenheter jämfört med ifjol.
Till sommarhalvåret 2018 öppnade nio nya direktrutter på Málaga. Bland annat Qatar Airways på linjen Doha och Costa del Sol. Turkish Airlines flyger sedan tidigare på Asien från Málaga. Nya bolag från sommaren 2018 är exempelvis Air Malta och Air Baltic.
Som Svenska Magasinet tidigare har berättat öppnar SAS en bas i Málaga från i sommar. Flera nya A320neo baseras i Málaga. Jämfört med tidigare blir trafiken omvänd och flygen utgår från Málaga till destinationer i Skandinavien.
Det händer en hel del vid Málaga flygplats de närmaste åren alltså. Antalet resenärer växer vilket sätter ytterligare krav på förbättrad infrastruktur. En helt ny infart norrifrån ska byggas. Ett projekt som ska vara klart senast sommaren 2021 och kosta omkring 26,7 miljoner euro.
Företaget Acciona bygger den 1,65 kilometer långa infarten från Málagas kringfartsled Hiperronda. En uppskattad satsning för turister och residenta på Costa del Sol. I projektet ingår även att förbättra vägarna till/från Alhaurín de la Torre, A-7052 och A-404. Det är vägar som under vissa tider på dygnet har varit överbelastade.
Terminal 1
Terminal 1 invigdes 29 januari 1968 och var betydelsefull under turismens utveckling på 1970-talet. Terminal 2 invigdes 1991. Nu står terminal 1 helt oanvänd.
Terminal 1 förekommer i filmen En plats i solen med Annika Bengtzon. Filmen är baserad på Liza Marklunds roman med samma namn. När filmen spelades in på Costa del Sol togs scenerna vid Málaga flygplats utanför terminal 1.
Parkering för lämning/hämtning
I vintras ändrades plats för på– och avstigning. Numera kan du lämna på parkering markerad Express vid avgångshallen utan att betala under 15 minuter. Går du över tiden tillkommer parkeringsavgift.
På nedre plan finns en ”Parking preferente llegadas”, en parkering för de som vill hämta vid ankomsthallen (lite dyrare avgift). Ligger bara ett stenkast från ankomsthallen.
Det finns många smarta tips på att hämta upp flygresenärer som har landat. Ett bra sätt är att hålla koll på appen Flightradar24 för att se exakt när planet landar som dina gäster flyger med. Med mobilen ringer dina gäster och berättar var de står. En bit bort står du och har inväntat samtalet. Du kör fram och plockar upp. Det tar bara några sekunder. Antingen utanför avgångshallen eller på ”Parking preferente llegadas” vid ankomsthallen.
180 incheckningsdiskar
Förutom två rullbanor har flygplatsen 180 incheckningsdiskar, 48 gater och 23 uppsamlingsband för bagage varav en är för specialbagage.
Flygmuseum med nordisk historia
Här har du den första kärran som landade med svenska resenärer på Málaga flygplats 1959. Flygplatsmuseet har fritt inträde och har tusentals prylar och information av nordiskt intresse.
Museet har öppet tisdagar mellan klockan 10 och 20 samt onsdagar till lördagar mellan klockan 10 och 14.
Flygmuseet ligger i den första terminalen som stod färdig 1948. Du blir säkert överraskad av all information och prylar som flygentusiaster lyckats samla in. Här finns 4.000 prylar med allt från flygplan till uniformer och annan teknisk utrustning.
Klockan 12.02 den 20 oktober 1959 landade en Convair Metropolitan 440 från det finska flygbolaget Kar-Air. På planet fanns de första finska och svenska resenärerna som kom med reguljärflyg till Málaga. Sedan 2006 står kärran vid Málagas flygmuseum som drivs av flygentusiaster och eldsjälar. Och du har möjlighet att gå ombord på planet.
Flygmuseet hittar du på Plaza Pierre Georges Latecoérè bakom ölproducenten Cervezas San Miguel.