Ta bort avgifterna på betalmotorvägen AP-7 till Marbella och Estepona tills en järnvägsförbindelse står klar. Det säger Patricia Navarro (Partido Popular) efter att statssekreteraren på transportdepartementet, José Antonio Santano, uppgett att någon järnväg inte är aktuell den närmaste tiden eftersom projektet anses vara komplicerat.
En förlängning av järnvägen till Marbella och Estepona är nödvändig. Marbella har passerat 150.000 invånare men står fortsatt utan järnvägsförbindelse. Samtidigt som vi lever i en tid då det talas om hållbarhet och gröna alternativ.
– Tills en järnvägsförbindelse är klar måste avgifterna på AP-7:an lyftas för att förbättra kommunikationer, trafiksäkerhet och rörligheten. Ständiga trafikstockningar på A-7:an bidrar till kollaps, säger Patricia Navarro som är Partido Populars provinsansvarige i Málaga.
Förslaget kommer att lämnas över till centralregeringen i Madrid, berättade Patricia Navarro när hon medverkade i tv-programmet La Alameda på 101tv Málaga och blev intervjuad av Manuel Castillo, chefredaktör på Diario Sur.
Patricia Navarro hoppas att en utbyggnad av järnvägen från Fuengirola och västerut finns med i den kommande statsbudgeten PGE (Presupuestos Generales del Estado). Hon menar att en utbyggnad inte bara gäller Marbella och Estepona utan på grund av den befolkningsökningen bör det byggas en järnvägsförbindelse utmed hela den andalusiska Medelhavskusten från Almería till Algeciras.
En förbättrad infrastruktur är nödvändig både när det gäller trafik, men även när det gäller att få fram vatten.
Men på fredagen riktar regeringens vice regeringschef María Jesús Montero kritik mot förslaget att slopa avgifterna på betalmotorvägen.
– Det överraskar mig att de alltid tar upp dessa frågor för att konfrontera Spaniens regering. Det är inte ett riktigt förslag, det handlar bara om konfrontation, säger Montero som på fredagen besöker Málaga tillsammans med PSOE:s regionledare Juan Espadas och Dani Pérez, kommunens oppositionspolitiker för PSOE i Málaga.