Flygplatsen Adolfo Suárez-Madrid Barajas är ett stort flygtrafiknav eller ”hub” för trafiken mellan Europa och latin- och Sydamerika.

Det är transit när resenärer byter flygplan till olika destinationer.

Till 2027 planeras en större utbyggnad av Madrids internationella storflygplats för 2,4 miljarder euro. Det handlar om det största infrastrukturprojektet för en flygplats i Spanien under de senaste tio åren.

Till 2031 förväntas antalet passagerare öka till 90 miljoner vilken är en ökning med 30 miljoner jämfört med nu.

Satsningen presenterades av luftfartsverket Aena redan 2022. Då gällde det ett första projekt som i november 2023 hade utökats med ytterligare satsningen som godkändes. Det handlar bland annat om utbyggnader av terminalerna T4 och T4S.

Även flygfältet kommer att byggas ut, vilket inkluderar flygplansparkeringar och tillhörande taxibanor. 700 miljoner euro satsas på att bygga om de gamla terminalerna 1, 2 och 3 och bygga en ny del för att underlätta passagerartransfer.

En utbyggnad av Barajas var något som den tidigare regeringen under ledning av Mariano Rajoy (Partido Popular) prioriterade.

Läs mer: Málaga flygplats ska byggas ut

Den nuvarande regeringschefen Pedro Sánchez presenterade satsningen ånyo i samband med turistmässan Fitur som nyligen hölls i Madrid.

Transitresenärerna står för 30 procent av passagerarna i Madrid där 26 procent är linjer med Latinamerika. Expansionen skulle, enligt Aena, göra det möjligt att attrahera asiatiska företag och öppna nya rutter till Asien-Stillahavsområdet, vilket också skulle öka turismen från den regionen.

Barajas-flygplatsen är den som har störst tillväxtpotential i Europa och kommer med utbyggnaden att bli den största i EU.

Men den spanska S-regeringens koalitionspartner, Sumar, motsätter sig utbyggnaden av Barajas och kallar det för ”ekonomiska och ekologiska dumheter”.

Ola Josefsson

Ola Josefsson

Bevakar Solkusten och Spanien sedan 1994.