Spanjorerna handlar mindre men lägger mer pengar på dagligvaror jämfört med förra året. 

Spanska hushåll handlade för 11,3 procent mer i juli 2023 än samma månad 2022. Trots detta köptes 0,8 färre varor i landets matbutiker, visar nya data från NIQ.  

Den nya rapporten tittar på tre kategorier: mat, dryck och läkemedel. Försäljningen av mat ökade mest och steg både i värde och volym. Spanjorerna handlade mat för 13 procent mer än förra året och köpte 2,2 procent fler varor. 

På dryck spenderades 7 procent mer än förra året trots att hushållen köpte 1,4 procent mindre. På läkemedel lade spanjorerna 10 procent mer pengar och köpte 2 procent mer.  

Vilka varor ökar mest?

Socker ligger i topp bland varorna som ökar mest i pris med en uppgång på 34,6 procent. Därefter följer ris, 24 procent, och frysta grönsaker, 21 procent. 

Barnmat har blivit 18 procent dyrare. Priset på matolja har gått upp med 15,4 procent. Samtidigt som solskydd ökat med 15 procent. 

Inga varor som analyserats har blivit billigare jämfört med för ett år sedan. Bland de som ökat minst hittar vi kaffe (3,5 procent), tvättmedel (2,9), färsk färdigmat (2,6), nötter och torkad frukt (1,7) och smink (1,3).

Priserna på fristående varumärkens produkter ökade med 16,7 procent jämfört med produkter som tagits fram av butikerna själva som blev 7,5 procent dyrare. 

Robbie Eriksson

Robbie Eriksson