Konsumtionsdepartementet i Spanien har öppnat flera disciplinärenden mot så kallade lågprisflygbolag för att de tar ut extra avgifter för handbagage och platsbokning för målsman till minderårig.
Det handlar om lågprisflygbolag som Ryanair, Vueling, Easyjet, Volotea och Eurowings som i annonskampanjer erbjuder konkurrenskraftiga priser. Men dessa priser motsvarar inte slutpriset som konsumenten betalar.
En utredning har pågått mot lågprisflygbolagen som har en andel på 30 procent av antalet resenärer. Nu väljer departementet inom konsumtion att öppna disciplinärenden mot flera ”lågprisflygbolag” som är verksamma i Spanien.
Det handlar bland annat om att de tar betalt för handbagage som transporteras i kabinen.
Utredningen kommer efter att konsumentföreningen Facua tidigare lämnat in klagomål mot bolagen Ryanair, Vueling, easyJet, Volotea och Eurowings.
Disciplinärendena gäller bolagens avgifter för handbagage (40cm x 30cm x 15cm) förutom ytterligare ett mindre personligt tillbehör som en mindre väska.
Det gäller även extra kostnader som traditionellt ingår i grundpriset och som de flesta flygbolag tillämpar att en anhörig kan boka plats bredvid minderårig eller en handikappad person som behöver hjälp.
Men flygbolagsföreningen ALA (Asociación de Líneas Aéreas) menar dock att bolagen har rätt att ta ut extra tillägg för tjänster. De ”är helt lagliga” och följer den europeiska förordningen 1008/2008 som fastställer frihet för flygbolag att fastställa priser.
ALA är oroade för att bolagen kan åka på böter som kan sträcka sig från 10.001 euro till en miljon euro.
Facua menar att de extra utgifterna bryter mot flygtrafiklagen som slår fast att transportören, i detta fall flygbolaget, är skyldig att kostnadsfritt ta med resenärens handbagage. Det finns undantag men då handlar det om säkerheten, föremålets vikt eller storlek.