Frankrike har tagit beslut om att förbjuda korta inrikesflygningar om tågalternativ finns. Något liknande beslut är inte aktuellt i Spanien. Det franska dekretet publicerades på onsdagen i Diario Francés.

Den nya åtgärden i Frankrike ska tillämpas under tre år för att senare utvärderas. Det gäller flygresor där resenärerna i stället ska ta tåget om det är framme inom två och en halv timme. Det kräver att tåget har tillräckligt med avgångar förutom att anslutningen tillåter passageraren att tillbringa minst åtta timmar på destinationen.

Det betyder att flyg från Paris till Nantes, Lyon och Bordeax kan förbjudas om det inte handlar om anslutningsflyg. Syftet är att minska koldioxidutsläppen från flygindustrin.

Flygbolagens intresseföreningar är dock emot åtgärden. IATA:s generaldirektör Willie Walsh beskriver åtgärden som ”fullständigt absurd” och försäkrar att ”den är värdelös”.

Om alla flyglinjer på mindre än 500 kilometer i Europa skulle förbjudas så drabbar det 24 procent av flygningarna. Koldioxidutsläppen skulle minska med endast 3,8 procent, enligt Eurocontrols beräkningar.

Komplement

I Spanien ser inte flygbolagen tåget som en konkurrent utan som ett komplement.

Vid en pressträff nyligen om prognosen inför sommarsäsongen sa presidenten vid flygbolagens intresseorganisation ALA (Asociación española de Líneas Aéreas) Javier Gándara att de fem spanska flyglinjerna som har höghastighetståg (Madrid till Barcelona, ​​​​Málaga, Sevilla, Valencia och Alicante) uppgår antalet flygresenärer till fyra miljoner per år av det totala antalet flygresenärer på 275 miljoner.

Enligt Javier Gándara väljer majoriteten att flyg på grund av priset eller för att resenären är transit och behöver anslutningsflyg. Av den orsaken skulle förbjudna inrikesflygningar vara en ineffektiv åtgärd i Spanien där koldioxidutsläppen skulle minska med bara 0,9 procent men skapa anslutningsproblem för resenärer.

Å andra sidan påpekar han att det finns andra mycket effektivare åtgärder som hållbara flygbränslen (SAF) som skulle minska utsläppen med upp till 80 procent.

Ola Josefsson

Ola Josefsson

Bevakar Solkusten och Spanien sedan 1994.