Hamnen registrerar en trafikökning med 86 % under fösta halvåret och har blivit en viktig port för varutransporterna i södra Spanien.
Med tanke på den ogynnsamma utvecklingen som hamntrafiken hade i Málaga 2021 på grund av pandemin, framskrider 2022 anmärkningsvärt bra för Málagas hamn. I absoluta tal, har volymen av den totala hamntrafiken stigit till 2,9 miljoner ton under årets första månader, vilket motsvarar en tillväxt på 86 % jämfört med samma period 2019. Uppgifterna har nyligen presenterats av hamnmyndighetens president, Carlos Rubio, och av platsens direktör, José Moyano.
Även om förbättringen är märkbar inom nästan alla sektorer av verksamheten så har tillväxten varit mest märkbar inom containerområdet. Hamnen har tagit emot 165 269 TEU (mått på containrar), vilket innebär att den har ökat med 83,5 %. Men om vi pratar om ton så har tillväxten varit 186% jämfört med 2021, vilket visar att dessa anläggningar används för transitering av varor och inte som lager för tomma transitcontainrar. ”Förklaringen är väldigt enkel, vi tar emot många containrar, men dessutom kommer dessa containrar lastade och därför är tonnaget som de ger högre”, betonade hamnmyndighetens direktör, som relaterar denna tillväxt till uppstarten av vissa linjer som etablerades i Málaga med olika delar av världen, såsom Centralamerika och Karibien, tillsammans med vissa beredskapsoperationer.
Sämst har det gått för flytande bulk, som utgör 2 % av hamnens totala trafik. Flytande bulktrafik har minskat till 126.796 ton, 54,4 % mindre än föregående år. När det gäller fast bulk, på nivån för traditionell export och mineralbulk har de haft en liten minskning. Det har dock skett en exceptionell tillväxt när det gäller importen av spannmål och mjöl, som är nära 381 %. Som helhet har fast bulk därför vuxit med 30 % jämfört med förra året.
När det gäller persontrafik är verksamheten uppdelad i två: Nordafrikatrafik, två linjer som omfattas av Melilla och allmän trafik. När det gäller linjerna som förbinder Málaga med Melilla har det varit 114 667 passagerare, en anmärkningsvärd ökning jämfört med föregående år med 101,9 %. Men jämfört med år 2019 har 101 619 färre resenärer anlänt.
Dessutom är det rekordsiffror för kryssningsturismen, redan tidigt i våras så var det bokat 293 anlöp för kryssningsfartyg, vilket redan det var fler än 2019 då det kom 288 stycken. Fartygen har dessutom blivit större vilket ger fler ankommande passagerare och mer turistinkomster för regionen.