Spaniens riksbank – Banco de España, har publicerat rekommendationer om hur man tar ut pengar på ett säkert sätt från uttagsautomater.
Betalning med kort har blivit vanligt även i Spanien, men ibland måste man trots allt ha tillgång till kontanter. Då får man gå till en uttagsautomat, en pengamaskin som populärt brukar kallas bankomat. Men det är dessvärre inte helt riskfritt, särskilt inte för för äldre då dessa är mer utsatta för kriminella som vill stjäla deras pengar.
Spanska riksbankens rekommendationer:
För att undvika riskfyllda situationer rekommenderar riksbanken att man använder uttagsautomater med videoövervakning eller med säkerhetspersonal i anläggningar som har till exempel dörrlås. De säger också att det är en god praxis att se till så inte någon främling ser hur pengarna tas ut samt att täcka tangentbordet eller pekskärmen med handen när du skriver din pin-kod.
När du slutför operationen är det tillrådligt att inte dröja med att ta ut pengarna, eftersom vissa automater begränsar tiden som pengarna finns tillgängliga i automaten. Det är vanligt att det tar lång tid att stoppa ner kortet i plånboken och då kan pengarna bli kvar i automaten.
Likaså råder riksbanken att ”alltid räkna pengarna för att se till att rätt belopp har tagits emot och, om inte, gå till banken för att lösa incidenten.”
Slutligen, och för att öka säkerheten i denna process, föreslår Banco de España att äldre och allmänheten ofta kontrollerar sina saldon för att undvika stöld och bedrägerier. ”Ett annat gott råd, till alla, är att sätta en låg gräns för vanliga kontantuttag, för att begränsa riskerna vid stöld eller förlust av kortet.”
Svenska polisens rekommendationer:
Den svenska polisen har via media manat bankkunderna till vaksamhet kring förändringar vid uttagsautomater och att man inte använder en automat som känns osäker. Upphöjning på tangentbordet, speglar, minikameror, tejpbitar, något som sitter löst eller något ovanligt som sticker ut är tecken som kan tyda på att automaten är manipulerad och övervakad av kriminella. Ofta är det dock svårt för kunden att upptäcka att en automat är manipulerad.
Svenska polisen rekommenderar att en kund som inte får ut sina pengar eller sitt kort och samtidigt inte får något felmeddelande, att stanna kvar vid automaten och omedelbart ringa banken för att anmäla felet och spärra kortet samt polisen för att rapportera om det pågående bedrägeriet. Enligt polisen bör man inte ta emot hjälp från en främling i en sådan situation, eftersom det kan vara fråga om en bedragare.