Månadens vintips – La Rioja storsatsar med PR-kampanjer

av | jan 11, 2016 | Artiklar, Jan 2016, Mat & vin

Att konkurrensen i vinvärlden är mördande kommer inte som någon överraskning för de flesta. Marknadsföring och PR-kampanjer blir allt viktigare. Det spanska kontrollorganet Consejo Regulador storsatsar inför 2016 med kampanjer i elva länder enbart när det gäller Rioja-viner och med en särskild plan för att marknadsföra vita viner. Av Ola Josefsson
Twitter: @JosefssonOla

Kontrollorganets budget för La Rioja ligger på 16,5 miljoner euro och av dessa satsas 11 miljoner euro på kampanjer vilket är den högsta siffran någonsin och en ökning med 11,4 procent jämfört med fjolårets siffra.

Ett prioriterat område blir USA där tre miljoner euro satsas i PR-kampanjer för spanska viner speciellt vitviner. Andra länder där kampanjer kommer att genomföras blir Storbritannien, som redan är störst på spanska viner, med ytterligare kampanjer i Tyskland, Kina, Mexiko, Schweiz, Ryssland och Kanada,

David Moreno, Gran Reserva 2007
David Moreno är en av bodegorna som ingår i den kultur- och vinresa som Svenska Magasinet och guiden Siv Ling arrangerar i oktober. Vid två tillfällen, 2001 och 2002, fick David Moreno utmärkelsen Årets Rotary-vin. Vinproducenten som ligger vid de gamla byarna Badarán och Cárdenas i San Millán-dalen i La Rioja är mycket uppskattad bland skandinaverna. På senaste resan berättade ett norskt par för mig att de tillsammans med sina vänner hade beställt 150 flaskor vin från David Moreno.
David Morenos familj beslutade sig för att återvända från Barcelona till La Rioja 1981. Han slutade som ingenjör och sadlade om till vinmakare, ett yrke som hans far och farfar hade lärt honom. 1988 påbörjades bygget av den bodega som nu bär David Morenos namn. Mannen med den svarta baskern har en sådan underbar passion för vin.
Det har blivit en av mina egna favoriter som man hittar allt oftare på restauranger utmed kusten. Gran Reserva från 2007 på Tempranillo och Garnacha har legat 30 månader på franska och amerikanska fat.
Resultatet blir en klassisk Rioja med hög kvalitet. Rubinröd till färgen och en stor doft där man förnimmer mogna frukter och kakao. Smaken är fruktigt elegant med en känsla av silkeslent med en lång och behaglig eftersmak.
Pris: Cirka 14 euro.

Habla de la Tierra, Tinto Crianza 2013
Jag har tidigare skrivit om Habla del Silencio från vinproducenten Habla i regionen Extremadura som vi inte i första hand förknippar med vin. Här kommer ett billigare alternativ från samma bodega i Trujillo som har legat fyra månader på franska fat.
Den är gjord på Tempranillo och Cabernet Sauvignon med en doft av anis, kamomill och fikon. Smaken är balanserad fruktig, ett bra vin till ett hyfsat pris som gör att man bara tycker om det ännu mer. En intensiv röd färg som går lite svagt åt det lila.
På Baly kostar vinet 5, 75 euro.

Pittacum 2007 Roble
Vinerna från León och vindistriktet Bierzo har blivit några av mina favoriter. Här finns flera medeltida slott i detta gamla gruvdistrikt med berg och dalar i nordvästra Spanien. Här görs riktigt bra viner på Mencía, denna speciella druva som är både tålig, elegant och kraftig.
Bodegas Pittacum startade så sent som 1999 och ingår i gruppen Bodegas Terras Gauda. Vinodlingen är på åtta hektar och här producerar vinmakarna Elisa Gómez och Alfredo Marqués 180.000 flaskor vin framställt på druvan Mencía till 100 procent.
Ett smakrikt vin med ekfatskaraktär, fylligt och kryddigt som har legat åtta månader på franska och amerikanska fat.
I vinbutiken La Gusta Vieja på calle Marbella 6 i Fuengirola kostar vinet 11,60 euro. Här hittar du flera spännande viner från León och distriktet Bierzo.

TIPSA REPORTERN
Ola Josefsson

×
Popup Image Köp biljetter!