Málaga strävar efter att vara ett riktmärke inom kulturturism. Inom de närmaste två åren ska inte mindre än åtta nya museum öppnas. Det mest omskrivna är Museo Thyssen och sedan finns det planer på ytterligare sju.
Efter årtionden av försummelse inom Málagas turistnäring har staden hittat en nisch för att locka besökare. Den ansvarige inom Málaga kommun rörande turism, Elías Bendodo, säger i en intervju att man jobbar hårt för att få turisterna att stanna kvar i staden under flera dagar.
”Vi ser behovet av nya konkreta projekt som exempelvis museum, eftersom den verkliga utmaningen för oss ligger i att kunna förlänga vistelsen för besökare. Vi vill inte att Málaga är en stad som besöks under en dag. Besökare ska stanna i två eller tre nätter och bo på hotell”.
Närmast på tur att öppna står Museo de las Cofradías, Museo del Flamenco, Revello de Toro y del Vidrio. 2011 väntas 2011 ett hamnmuseum att öppna liksom Art Natura och ett bilmuseum, Museo del Automóvil i gamla tobaksfabriken Tabacalera.
Den mest ambitiösa satsningen är Thyssen som ska ligga i gamla stan eller Centro Histórico. Öppningen planeras till någon gång vid årsskiftet 2010/2011. Transportmuseum och Sjöhistoriskt museum är andra projekt som ligger och väntar att bli förverkligade.
Elías Bendodo säger å andra sidan att Málagas museum nummer 1 förblir Picasso museet.
”Det finnas många Picassomuseer i världen, men Picasso har bara en födelsestad och det måste vi utnyttja”.
Regionalregeringen Junta de Andalucía och Málaga kommun satsar 22,1 miljoner euro under de närmaste fyra åren på Picassomuseet och marknadsföring.