Andalusiens regionalregering har dragit igång en stor kampanj för att marknadsföra Andalusien ytterligare i Sverige, Norge och Danmark. Nyhetsbyrån Europa Press uppger att departementet för turism, handel och idrott (Consejería de Turismo, Comercio y Deporte de la Junta de Andalucía) tillsammans med Turespaña har satt igång en gemensam informationskampanj för att marknadsföra Andalusien i de skandinaviska länderna.

310.000 euro satsas i annonser i 40 skandinaviska medier bland annat från november och fram till nyåret. Totalt handlar det om ett hundratal införanden där Andalusien ska marknadsföras.

Regionalregeringens syfte med annonskampanjen är att stärka bilden av regionen inför säsongen i vår och sommar. Regionalregeringen i Sevilla har uppmärksammat den goda utveckling som skett med att turister från Norge, Sverige och Danmark har stått för 701.691 hotellövernattningar fram till oktober i år vilket är en ökning med 30 procent jämfört med samma period ifjol.