Britter, tyskar och svenskar ligger i topp bland Marbellas utländska besökare. Som Svenska Magasinet berättar i sitt februarinummer som utkom i onsdags gör Marbella stora ansträngningar i att få hit ryska och arabiska turister. Marbella kommer även att marknadsföra sig i Kina och Indien.

”Kina och Indien redovisar ett växande antal multimiljonärer”, säger presidenten inom turistmyndigheten Patronato de Turismo, Elías Bendodo.

Det är dessa som Marbella ska locka till sig i framtiden genom att marknadsföra sig som en lyxdestination med uttrycket ”Ellite Colection”. Marbella vill inrikta sig på det rika klientelet som inte har drabbats av den ekonomiska krisen.

Det finns undersökningar som visar att dessa resenärer gör av med mellan 3.000 och 50.000 euro per person och dag under sitt besök som i genomsnitt varar tre dagar. Detta kan jämföras med en brittisk amatörgolfare som spenderar 1.200 euro i genomsnitt per dag under sitt besök i Marbella.

Ryssar och araber lägger mycket pengar på att köpa dyra hus. Majoriteten av de dyraste bostäderna i Marbella kommun som kostar över sex miljoner euro ägs av personer från Ryssland och Arabvärlden enligt Ricardo Arranz, president vid förbundet Federación de Urbanizadores y de Turismo Residencial de Andalucía.

Marbella står för en fjärdedel av samtliga femstjärniga hotell i Andalusien.

Förutom britter, tyskar och svenskar kommer det besökare från Finland, Norge, Danmark, Frankrike, Italien och Holland till Marbella enligt beräkningar av turistbyrån.

Marbella tog emot 1,5 miljoner besökare under fjolåret 2011. Det var en ökning med fem procent jämfört med året innan. Det visar siffror från Instituto Nacional de Estadística.