Kustradion fyller 8 år i höst och utökar God morgon Costa del Sol med Gokväll Costa del Sol på onsdagar. I golfprogrammet Sving It! blir det nya intressanta inslag och gäster samtidigt som hemsidan kustradion.nu blir en levande golfguide. Holiday Golf S.L. är en av sponsorerna Av Ola Josefsson

Radioprofilen Jennie Jonsér har spelat runt 25 olika golfbanor på Costa del Sol. Nu har hennes stora passion utmynnat till ett nytt koncept – en levande golfguide på Kustradions hemsida.
-Jag säger som det är och berättar om service, banan, spelet, klubbhus och så mycket mer, säger Jennie Jonsér.

Länkar
På hemsidan kustradion.nu finns det länkar till banornas hemsidor. Du kan genom tioårsjubilerande Golfservice och svensktalande personal boka starttider till rabatterade priser. En del banor ger 50 procents rabatt till ungdomar eller så bjuder de på en buggy till två greenfeespelare.
-Jag har utmanat andra golfspelare under mina rundor så det bjuds på en hel del kommentarer och expertanalyser, säger Jennie Jonsér som sänder sitt golfprogram Sving It! på Kustradion torsdagar klockan 10 med repris torsdagar klockan 22 och söndagar klockan 14.

320.000 golfspelare
Det finns cirka 320.000 licensierade golfspelare i Spanien vilket betyder att golf är en tämligen liten sport jämfört med fotboll, basket eller handboll. Samtidigt växer golfsporten med cirka sex procent varje år, tack vare inflyttningen till Spanien. Britter, tyskar och skandinaver bidrar till att antalet licensierade golfspelare ökar.
Samtidigt visar andra siffror att antalet greenfeespelare blir färre. Det finns statistik som tyder på att dessa har minskat med 20 till 30 procent. Brist på banor är ett stort hinder för att Spanien ska få uppleva en golfboom som drog över Sverige.
-Vi på Solkusten kanske tycker att det finns ett överflöd av golfbanor, men så är det inte överallt i Spanien, säger Stefan Tjellander vid Holiday Golf S.L. i Marbella, en av sponsorerna till Sving It! i Kustradion.

Brist på banor
Faktum är att Spanien har en stor brist på golfbanor. I huvudstadsregionen Madrid saknas det golfbanor vilket gör att priserna blir därefter. En 18-hålsslinga kostar 150 euro och köerna för medlemskap är långa.
Höga priser, medlemsstopp och få banor är inte de enda mörka moln som tonar upp sig på den spanska golfhimlen. I många spanska kommuner är det komplicerat att få tillstånd till nya banor, enligt Stefan Tjellander som har hela Spanien och Portugal som arbetsfält.
-Det finns även en gräns vad folk betalar. Det brittiska pundet har minskat i värde i förhållande till euron samtidigt som en svagare dollar har gjort det billigare att resa till USA. Marknader som exempelvis Tunisien, Marocko, Turkiet och i viss mån Thailand konkurrerar med Spanien.
När golfturismen får ett bakslag gäller det att skapa möjligheter för den bofasta befolkningen. Men brist på banor är ett stort bekymmer på många håll i Spanien.

Helhetsleverantör
Stefan Tjellander och företaget Holiday Golf S.L. är huvuddistributörer på Iberiska halvön för flera ansedda golfmärken som Glenmuir, Daily Sports, Ecco och Bridgestone Golf. Trots en nedgång på försäljningen vid shopparna på mellan 20 till 25 procent håller Holiday Golf S.L. sin omsättning ganska bra.
-Vi är en helhetsleverantör vilket betyder att vi har ett brett sortiment med väldigt mycket att erbjuda. Våra marknadsandelar liksom vår omsättning ökar.
-Vi försöker hela tiden sälja in marknadsföringsknep till företagen och utarbeta nya strategier för vår verksamhet. Det gör att vi satsar mycket på företagskollektioner till företag som ska göra promotion. Det kan vara allt från golfbagar till bollar, kläder eller markeringsknappar som förses med företagets logga, säger Stefan och nämner flygbolaget Iberia och spanska försvarsdepartementet bland företagets kunder.

Kollektioner
Holiday Golf S.L. har visserligen reducerat antalet säljmärken men i företagets kollektioner syns allt från golfskor till hattar förutom all annan golfutrustning. Bridgestone Golf och Precept är växande golfmärken med enorma marknadsföringar.
-När vi hör om Bridgestone tänker vi i första hand på bildäck, vilket är riktigt. Men sedan 1930-talet har man även tillverkat golfbollar och nu väljer många toppspelare Bridgestone Golf. Precepts satsar mycket på damer och har ett stort affischnamn i Paula Creamer.
Bland skor är danska Ecco ett inarbetat märke som för tio år sedan tog upp kampen med golfskotillverkarna.
-Nu talar vi kvalitet. Ecco har bara två eller tre andra skotillverkare framför sig och är med det bland världens ledande skotillverkare. Produktionen ligger på 15 miljoner par skor och Ecco håller ihop sula och sko, de är slitstarka har ett klassiskt snyggt utseende och är fotvänliga, bedömer Stefan Tjellander.
Holiday Golf S.L. säljer även Glenmuir, som vi känner igen från Europas Ryder Cup-lag, och Daily Sports kollektioner som tillhör damernas favoritmärken.

Nytt inslag
Halmstadsonen jobbade tidigare som reseledare, bland annat i Barcelona under OS 1992. Sedan 1994 har han arbetat med Holiday Golf S.L. tillsammans med en kompanjon på Gran Canaria. Första sommaren körde han runt till samtliga golfklubbar på Iberiska halvön under tre heta juliveckor – utan luftkonditionering i bilen…
Nu jobbar han återigen som säljare efter att företaget anställt en VD som håller i personalfrågor. Det är som säljare med kundbesök som Stefan trivs bäst. Han är påläst och har efter alla år en bred kunskap inom det som vi kallar för golfutrustning och golfmode.
Holiday Golf S.L. är en av sponsorerna i golfprogrammet Sving It! på Kustradion. Ett annat nytt intressant inslag blir Gokväll Costa del Sol på onsdagar mellan klockan 21 till 23.
-Ett program där vi ska ta upp ämnen som av en del kanske upplevs som lite känsliga, säger Jennie Jonsér avslutningsvis.