Så har vi kommit fram till sista kapitlet i Volvo Masters 21-åriga historia i Cádizprovinsen. I månadsskiftet oktober/november spelas sista Europatourfinalen i golf på andalusisk mark. Mellan åren 1997 till 2001 spelades turneringen på Montecastillo Resort utanför Jérez. De övriga åren har Valderrama varit spelplats. Svenska Magasinet bjuder här på en historisk tillbakablick Av Ola Josefsson
Det är en del som har hänt på den spanska golfhorisonten sedan första turneringen på Valderrama 1988. Då fanns det bara 7.391 spelare i Andalusien och 39.863 i hela Spanien som var medlemmar i spanska golfförbundet. Nu finns det 329.320 licensierade spelare i Spanien varav 49.709 spelar i Andalusien. Även antalet golfklubbar har ökat, från 27 till 101 där flera av klubbarna erbjuder både två och tre 18-hålsslingor.
Prissummorna inom golfsporten har nått astronomiska höjder. Så även i Volvo Masters som sett till prissumman tillhör Europas främsta. Den totala prissumman 1988 var på motsvarande 431.875,32 euro varav premiärsegraren Nick Faldo fick 71.629 €. I årets upplaga ligger den totala prissumman på 4.250.000 euro, där vinnaren får en check värd 708.000 €. Vilket betyder att årets mästare blir den förste som passerar miljondollarstrecket.
Det har även blivit betydligt enklare att ta sig till Valderrama som turist. I ett pressmeddelande från arrangören så berättas det hur komplicerat det många gånger var förr att ta sig från Málaga flygplats till Valderrama. Nu är motorvägsnätet utbyggt med betalmotorväg från Fuengirola och fram till Sotogrande, grannby till Valderrama. Dessutom har flygtrafiken utökats på Gibraltar flygplats, bara 20 minuter från Valderrama.
För journalistkåren har arbetssituationen blivit betydligt bättre. 1988 var presscentret installerat i Sotograndes teater dit cirka 80 journalister var ackrediterade. Ifjol fanns 330 journalister på plats i presscentret i direkt anslutning till banan. Staben av tv-folk uppgick till 100 personer och tävlingen sändes i 65 länder, över 698 timmar och inför en potentiell tv-publik på 415 miljoner tittare.
Nuvarande ordföranden i Club de Golf Valderrama, Felipe Ortiz-Patino, var 25 år 1988. Tre år tidigare hade hans far, Jaime, köpt Valderrama som då gick under namnet Las Aves, tillsammans med sju partner och dessutom fått in Robert Trent Jones, golfbanearkitekten. Ett stort renoveringsprojekt startade upp som utmynnade i att Valderrama fick Ryder Cup, lagmatchen mellan Europa och USA 1997.
Många spelare har blivit publikfavoriter under årens lopp. Hemmaspelaren Miguel Angel Jimenez var 24 år gammal när Volvo Masters-eran inleddes 1988. Från 1985 hade han vid tre tillfällen försökt kvalificera sig till Europatouren. 1989 deltog Málagaspelaren i Volvo Masters första gången och har sedan dess spelat turneringen vid 19 tillfällen. År 1988 var Justin Rose bara 8 år, ifjol vann han Volvo Masters. I år återkommer han för att försvara sin titel.
Det var svensken Carl Erik Häggström, då marknadsföringsansvarig på Volvo, som 1986 gav Mel Pyatt vid golfens Europatour, uppdraget att organisera en stor turnering i södra Spanien. I fjol gick Mel Pyatt i pension efter att ha sett turneringen födas och växa i storlek. Idag är det svensken Per Ericsson som har ansvaret för turneringen och som är vd för Volvo Event Management. Detta blir hans första och sista Volvo Masters.
Andalusien, Volvo och Valderrama är en trio i ess som har lyckats skriva en vacker historia om golf i Spanien. Turneringen Volvo Masters har oftast bjudit på rafflande finaler, fem gånger har turneringen avgjorts i play off.
För svensk del kan vi glädja oss åt två segrar. Eksjösonen Pierre Fulke spelade storstilat år 2000 när tävlingen avgjordes på Montecastillobanan utanför Jérez. 2003 fick vi uppleva ett rafflande play off-drama som avgjordes på fjärde extrahålet. Kungsbackas Fredrik Jacobson hade svenska nerver av stål och Málagaspelaren Carlos Rodiles fick se sig slagen.
Volvo lämnar nu Volvo Masters som huvudsponsor och den tävlingen flyttas istället till Mellanöstern och döps om till Dubai World Championship.