Under januari satte Svenska Magasinets webbplats rekord i antal unika besökare med 35.771. Det är den högsta siffran någonsin och en ökning med 9.327 unika besökare sedan motsvarande månad ifjol som hade 26.444 unika besökare. Det visar officiella siffror från Google Analytics.

– Det är mycket glädjande siffror och bekräftar bara det som vi ständigt hör från läsekretsen att Svenska Magasinet på nätet är uppskattat, säger Ola Josefsson, webbredaktör.

I januari 2012 redovisade Svenska Magasinet 16.095 unika besökare. Det betyder att antalet har ökat med över det dubbla på bara tre år.
– I flera år har vi redovisat unika besökare med angiven källa något som vi är ganska ensamma om när det gäller svenskspråkiga magasin och nät-tidningar i Spanien. Det finns andra som basunerar ut antalet följare på sociala medier men vi har valt att göra som traditionell press – att redovisa unika besökare på webben.

Det finns många skäl till varför allt fler hittar till Svenska Magasinet på nätet.
– Vi ser ett växande intresse för Spanien bland svenskar. När allt fler svenskar köper bostäder i Spanien växer behovet av att hänga med. Vi har även ett stort artikelarkiv med tusentals artiklar om allt från vin, mat, samhällsreportage, golf, utflykter, resor, debatt, juridiska frågor, Andalusiens flora till näringsliv.
– Vi ska inte heller glömma bort radannonserna, en stor prylmarknad, fastigheter och möjligheten att söka arbete.

Tack vare Google Analytics får webbredaktionen en bra bild över vad som lockar till läsning och varifrån läsarna kommer. Svenska Magasinets på nätet har läsare från samtliga nordiska länder.
– Vi försöker också redovisa händelser i världen, sätta in dessa i lokala sammanhang och hur händelser i världen kan påverka Spaniensvenskar, säger Ola Josefsson, webbredaktör.