Utvecklingsdepartementet rekommenderar spanska luftfartsverket Aena att den andra start- och landningsbanan på Málaga flygplats bör vara öppen. Den andra rullbanan ska inte bara vara öppen när flygtrafiken är som intensivast.
I dagsläget förs diskussioner mellan Aena och flygkontrollanterna i Málaga. Nu har Utvecklingsdepartementet tagit upp frågan efter att flera studier gjorts.
En flygincident vid Málaga flygplats används som skäl till att även den andra rullbanan bör öppnas. Även om inte risken för en kollission var överhängande så var två passagerarflygplan alltför nära varandra i september ifjol enligt nya uppgifter som Diario SUR publicerar på onsdagen.
Ett av flygplanen var på väg upp medan det andra skulle gå ned för landning. Enligt säkerhetsföreskrifterna ska avståndet mellan två flyg vara tre nautiska mil och tusen fot. Vid tillfället var avståndet 0,6 nautiska mil och noll fot.
Luftfartsverket Aena menar att det inte är nödvändigt att ta den andra rullbanan i bruk under perioder då flygtrafiken inte uppges vara intensiv.
Fakta:
Nautisk mil även benämnd distansminut eller sjömil, är en längdenhet som används internationellt inom sjöfart och luftfart. En nautisk mil definieras som exakt 1.852 meter.