Sterling Airlines fortsätter att växa som Nordens största lågprisflygbolag med Málaga som en av de viktigaste destinationerna. Under sommarhalvåret har Sterling 31 rutter i veckan till Málaga från Norden. Det berättar Stefan Vilner, marknadschef för Sterling Airlines i Köpenhamn, i en intervju för Svenska Magasinet Av Ola Josefsson

Jag tror att de flesta har något minne av Sterling Airways, en del har kanske till och med vuxit upp med Sterling i samband med otaliga charterresor till varmare länder. Till dem hör jag.
Till ett av mina första möten med Spanien åkte jag Sterling Caravelle. Jag kommer inte ihåg så mycket, men jag minns flygresan som gick till Kanarieöarna via en mellanlandning för tankning i portugisiska Faro. Under flera år hängde det ett foto på en Sterling Caravelle bland alla andra flygbilder i pojkrummet.
-De flesta av oss har säkert något minne från Sterling i samband med någon charterresa söderut, säger Stefan Vilner och Peter Engelbrechtsen vid Sterling Airlines, när jag besöker huvudkontoret vid Köpenhamns flygplats Kastrup.

Pastor Krogager
Sterling Airways grundades av Tjaereborgs stiftare, pastor Ejlif Krogager 1962. Verksamheten började med två DC-6:or övertagna från Swissair. Tre år senare mottog man sitt första jetflyg av typen Caravelle.
Under många år var Sterling Airways, som då var namnet, ett väl anlitat flygbolag i charterbranschen. Efter det har mycket hänt. 1993 gick Sterling Airways i konkurs för att senare återuppstå i annat namn.
-Sterling har gått från att ha varit ett renodlat charterflyg till att bli Nordens största lågprisbolag. Fortfarande används våra maskiner inom charterbranschen men det är bara till 20 procent, säger Stefan Vilner.

Förändrad marknad
Det finns likheter mellan flygbolaget Sterling och destinationen Málaga och Costa del Sol. Málaga har som destination inom charterbranschen i stort sett upphört förutom golfchartern som existerar under vissa delar av året.
-Marknaden har förändrats radikalt. Chartern har försvunnit på Málaga men i stället har en stor grupp människor som äger bostad på Solkusten tillkommit, dessa är våra kunder. Lägg till alla andra som reser till Málaga för att hälsa på sina vänner och släktingar plus alla golfare så förstår vi att Málaga är en av våra stora destinationer, säger Stefan Vilner.

Ny strategi
Det är egentligen under de senaste sex åren som Sterling Airlines har kommit att möblera om flygtrafiken mellan Norden och Sydeuropa. Det började med att det Fred. Olsen-relaterade norska börsnoterade bolaget Ganger Rolf ASA och Bonheur ASA köpte Sterling.
Efter flera års nedgång i resebranschen bytte bolaget strategi och introducerade reguljärflygningar till Málaga och Alicante. Trots 11 september 2001 fortsatte Sterling att satsa på nya rutter. 2002 lanserade Sterling under stor uppmärksamhet sin nya strategi som lågprisbolag. Man tilldelades ”Årets Resepris” i Danmark för sina många satsningar i en tid på andra flygbolag drog ned på verksamheten.
Under 2003 och 2004 ökade kapaciteten mellan 40 och 50 procent varje år. Därefter har antalet rutter fortsatt att ökat, liksom antalet flygplan och passagerare. Under de senaste tio månaderna har Sterling kommit att bli Nordens största lågprisbolag i samband med den nye ägaren Fons Eignarhaldsfelag hf på Island och sammanslagningen med Maersk Air.

Sammanslagning
Sterlings flygplansflotta har ökat från tio till 30 sedan i fjol. Sammanslagningen med ansedda Maersk Air betyder att det är två olika kulturer som möts. Men Stefan Vilner ser ingen anledning till oro.
-Det är en bra mix och vi har redan en god stämning. Jag är helt övertygad om att ur detta kommer något riktigt bra. Vår isländska ägare är listade på börsen och underlagd tillsyn. De har en bred erfarenhet från flygmarknaden då de även äger Islandair plus att de har ett visst ägande i både Easy Jet och Finnair.
Givetvis ska Sterling leverera resultat men enligt Stefan Vilner känns det tryggt att ha en ägare med en sådan bred kunskap som det isländska. Målsättningen är att Sterling ska fortsätta att växa.

Bas i Spanien?
Som Svenska Magasinet tidigare har skrivit är det ingen omöjlighet att Nordens största lågprisbolag kan komma att förlägga sin bas i Spanien. För att Sterling ska kunna utvecklas måste vi flytta fram positionerna och leta nya marknader, var Sterlings direktör Almar Örn Hilmarssons budskap när flygbolaget i oktober gick in på den finska marknaden.
-Samtidigt ser vi på samtliga extra kostnader. Som exempel kan jag nämna att samtliga flyg som utgår från Köpenhamn måste avisas under vintern strax före start. Det förekommer inte i exempelvis Málaga där det ständigt är plusgrader. Avisning är en kostnad och även sådana saker tittar vi på, förklarar Stefan Vilner, marknadschef vid Sterling Airlines i Köpenhamn.
Till Spaniensvenskarnas glädje fortsätter alltså Sterlings satsning på Málaga som destination. Under sommarhalvåret utökar Sterling direktflygen mellan Norden och Málaga från 20 till 31. Kabinfaktorn, som mäter antalet sålda flygstolar, är stabil och ligger på mellan 80 till 97 procent beroende på årstid. Högst är kabinfaktorn under sommarmånaderna.

Hur kan Sterling ha kampanjer och sälja 100.000 biljetter för 20 kronor per biljett på tre dagar?
-Det finns perioder under året då planen inte är fulla, men ändå flyger vi rutten. Dessa specialrabatterade erbjudandena tjänar vi just för tillfället inga pengar på – men det betalar sig långt senare. Vi gör en marknadsinsats, de som flög med oss för tjugo kronor glömmer inte detta i första taget. Så när de ska ut och resa nästa gång går de givetvis in på vår hemsida och kollar biljetter. Vi skickar ut 800.000 nyhetsbrev per e-post till våra registrerade kunder på hemsidan.

Sterling har även en klubb som går under namnet Fly me home Club?
-Den är till för skandinaver som regelbundet besöker Solkusten. Genom Fly me home Club får man rabatter på resor och bagagevikt. Antalet medlemmar ökar hela tiden, säger Peter Engelbrechtsen.

Flygskatt
Regeringen har tillsammans med vänsterpartiet och miljöpartiet föreslagit en ny skatt på flygresor. Skatten är tänkt att införas den 1 juli 2006 och kommer att ligga på mellan 100 och 400 kronor per enkel resa.
Den extra flygskatten eller miljöskatten införs för att minska koldioxidutsläppen. Stefan och Peter menar att den skatten kan komma att slå hårt mot lågprisflygbolag i Sverige.
-I Danmark har flygskatten avskaffats. En ökning av flygskatten i Sverige kan slå hårt mot lågprisbolagen. Och vad händer med lågprisbolagen som exempelvis trafikerar Malmö Sturup när samtidigt flygskatten avskaffats i Danmark på andra sidan sundet, undrar Peter Engelbrechtsen.
Det handlar om politiskt styrda regleringar som kan komma att slå hårt på lågprisbolag i Sverige, menar Stefan Vilner. Lågprisflygbolagen har vuxit enormt med 100 miljoner européer som flyger med lågprisflygbolag vilket är 25 procent av alla flygningar.
Som Spaniensvenskar kan vi bara konstatera att det aldrig har varit så förmånligt att vara konsument av resor och flygstolar.

Största tillväxten för tredje året i rad
Spanien växer mest på Kastrup
Antalet passagerare på flygrutterna mellan Köpenhamn och Spanien är på en stadigt växande kurs. För tredje året i rad är det Spanien som har den största tillväxten bland de över 50 länder som nås med direktflyg från Köpenhamns flygplats Kastrup.
Senaste året flög nästan 1,3 miljoner passagerare mellan Kastrup och spanska destinationer. Det var 128.000 fler än 2004 och svarar till en tillväxt på 11 procent.
Madrid är den störste spanska destinationen och ligger även i topp på tillväxtlistan med 76.000 – eller 31 procent – fler passagerare under fjolåret. Därnäst följer Palma de Mallorca med en tillväxt på 27.000 och Barcelona med 23.000 fler passagerare.

Därför heter det Sterling
Inspirationen till Sterling-namnet fick grundaren Ejlif Krogager från sin mor – hon gav alltid bort Sterlingsilver som gåvor, eftersom det för henne var själva symbolen för kvalitet.

Energimyndigheten sågar ny flygskatt
Energimyndigheten sågar i ett remissvar regeringens förslag på en ny flygskatt. Enligt myndigheten är skattens miljöpåverkan mycket tveksam. Koldioxidutsläppen kan, hävdar myndigheten, till och med komma att öka. Energimyndigheten sågar i ett remissvar regeringens förslag på en ny flygskatt. Enligt myndigheten är skattens miljöpåverkan mycket tveksam. Koldioxidutsläppen kan, hävdar myndigheten, till och med komma att öka om skatten införs.
Det rimligaste sättet att minska flygtrafikens miljöpåverkan är i stället att inkludera flyget i EU:s handelssystem för utsläppsrätter, skriver svenska Energimyndigheten i ett pressmeddelande.