Den katalanska regionala expresidenten Carles Puigdemont anmäler en Málagaproducent med namnet ”Pig Demont – våra produkter är 100 procent Andalusien” som presentation till spanska patentverket Oficina Española de Patentes y Marcas.
Från företagets sida hälsar man att det är ett projekt som kommer av att de fötts med en känsla av stolthet i att vara andalusisk och spansk skriver El Mundo.
Företaget marknadsför även ett mousserande vin under namnet Rufián. Gabriel Rufián är en av de mest högljudda av Kataloniens regionala nationalistiska politiker. Vinet har tilläggsnamnet Charnego som är ett skällsord i Katalonien för en inflyttad spanjor som inte talar katalanska.
Carles Puigdemont fördömer det andalusiska livsmedelsföretaget med logotypen Pig Demont som är en gris med svart tupe´med mörka glasögon. Varumärket påminner starkt om den katalanska expresidenten.
I Katalonien brukar det i regel drivas ganska friskt om andalusier att de är lata och inte klarar någonting. Nu svarar Málagaföretaget i ett brev som beskriver kampanjen.
”Nej vi är inte lata. Vi är öppna, företagsamma, vi gillar ljuset, glädjen, skratten, sällskap, att hjälpa till, dela med oss, sörja och sjunga. Vi njuter av livet” skriver Alberto González López, i ett brev som beskriver presentationen.
Situationen i Katalonien har inspirerat grundaren till företaget, Alberto González López, att leka med engelska och franska fraser, vilket har gett namnet Pig Demont (gris och berg) för att marknadsföra företagets produkter som skinka, olivolja och vin.
Enligt patentverket strider märket Pig Demont mot allmän ordning och god sed. Användningen av namnet Pig Demont förknippas med det tidigare expresidenten. I allmänhetens ögon identifieras han i märket utan att ha gett tillstånd till det skriver patentverket som bett företaget ändra logotyp.