Från och med 1 april 2020 kommer fordon utan miljöetikett inte att vara tillåtna i staden på vardagar mellan 07:00 och 20:00.
Kommunstyrelsen har beslutat om böter från 200 till 1.800 euro för den som bryter mot förbudet. Det planeras dock för undantag för transport av personer med nedsatt rörlighet och för viktiga servicebilar. Dessutom kommer de som saknar etiketten från DGT att kunna få tillstånd att köra in i staden under maximalt 10 dagar per år.
De bilar som blir förbjudna i Barcelona är bensinbilar äldre än 2000 och dieselbilar äldre än 2005. Borgmästare Ana Colau har betonat att minskningen av bilarnas närvaro är ett stort paradigmskifte för att förbättra luften och livskvaliteten. Barcelona är den första kommunen i Spanien som tillämpar dessa åtgärder i stor skala och sällar sig därmed till andra europeiska städer som London, Berlin, Amsterdam eller Rom, bland andra.
Borgmästaren betonar att zonen som omfattas är 20 gånger större än den zon som finns i centrala Madrid och uppskattar att minst 50.000 fordon kommer att försvinna ur cirkulationen i Barcelona redan från dag ett. Borgmästaren meddelar också att de första tre månaderna kommer överträdelserna att påtalas men inga sanktioner kommer att utfärdas dessa första tre månader.
Det är inte bara Barcelona som inför detta, de närliggande kommunerna i storstadsområdet L’Hospitalet, Cornellà de Llobregat, Sant Adrià del Besòs och Esplugues de Llobregat inför samtidigt samma begränsningar och samma påföljder.
Bildtext: En rondell i centrala Barcelona.
Artikel: Jonny Erixon.