Kommuner och företag inom turistbranschen vill se att pendeltåget Cercanías C-1 mellan Málaga och Fuengirola utökar turtätheten. Som det är nu går sista tåget vid midnatt och första avgången är vid sextiden på morgonen. Under sex timmar på natten står pendeltågstrafiken på Costa del Sol stilla.

Eftersom många flyg ankommer sent eller har tidiga avgångar finns det ingen möjlighet för resenärer att ta pendeltåget till flygplatsen.

Åter andra vill ha en glad kväll i Málaga för att kunna ta pendeln hem lite senare än vanligt.

I flera artiklar i Diario SUR de senaste dagarna så kräver både kustkommuner och företag inom turistnäringen att Renfe utökar turtätheten på linjen mellan Fuengirola och Málaga.

En av de som driver frågan om en 24-timmar öppen pendeltågslinje är presidenten vid provinsstyrelsen Diputación, Francisco Salado.

– Vi har ett problem med transporter utmed kusten. Därför är det absolut nödvändigt att förlänga Cercanías-schemat på natten. Det gagnar många som turister men även invånare, säger Salado till dagstidningen Diario SUR.

Málaga flygplats är en av de ledande i Spanien men flygplatsen har ett pendeltåg som stilla under natten. Det är knappast någon annan kommun i Málagas storlek i Spanien som har ett pendeltåg som inte fungerar 24 timmar om dygnet.

Målet är ett pendeltåg mellan Fuengirola och Málaga var 45:e minut eller en gång i timmen under natten.

Bland borgmästarna i kustkommunerna finns det flera önskemål. Benalmádenas borgmästare Víctor Navas vill förutom att se en utökad tidtabell även ha en pendeltågsstation i Nueva Torrequebrada.

Torremolinos borgmästare José Ortiz vill också se bättre tillgänglighet då kommunen är en stor turist– och badort och det bör bli bättre kommunikationer då många kommer med höghastighetståget från Madrid till Málaga och sedan tar pendeln till stationen La Nogalera.