Trafiken på Skavsta fortsätter men i minskad omfattning jämfört med tidigare. Det blir resultatet efter att lågprisbolaget Ryanair stänger ned sin verksamhet på Skavsta flygplats utanför Nyköping från mars månad. Det skriver Ryanair i ett pressmeddelande som den spanska nyhetsbyrån EFE hänvisar till.

De fyra flygplan som varit stationerade på Skavsta flyttas till andra flygplatser. Piloter och kabinpersonal ska inte längre vara stationerade i Nyköping. Även i tyska Nürnberg stängs basen ned.

Bolaget kommer att fortsätta flyga från Skavsta, om än i mindre omfattning, uppger Lena Josefsson, marknadsansvarig på Skavsta airport till Svenska Dagbladet Näringsliv.

Vilka resultat nedläggningen av basen på Skavsta får för flygtrafiken till Málaga och övriga spanska destinationer återstår att se. Ryanair har trafikerat Skavsta sedan 2003 och flyger till 18 andra länder förutom Spanien. Exakta detaljer är dock inte kända om vilka linjer påverkas och i vilken utsträckning.

Ryanair skriver i ett pressmeddelande:
”Vi beklagar att verksamheten stängs ned på dessa två flygplatser liksom att det sker mindre neddragningar vid andra flygplatser vilket helt hänger samman med leveransproblem av Boeing Max-flygplan. Vi fortsätter att arbeta med Boeing, fackförbund och påverkade flygplatser för att minimera antalet förlorade jobb”.

Efter nedläggningen i Skavsta har Ryanair kvar svensk verksamhet i Landvetter, Västerås, Växjö (Alicante) och Malmö Sturup.

Svenska Dagbladets flygexpert Tomas Augustsson nämner i en analys att flera faktorer kan ha orsakat Ryanairs stängning av basen på Skavsta. Flygskam, flygskatt och den svaga kronan. Det är ”tre faktorer som tillsammans med leveransproblemen av Boeing 737 kan vara anledningarna till varför Ryanair väljer att lägga ned sin bas på just Skavsta”.