Spanien är efter Frankrike världens näst mest besökta land med nästan 84 miljoner utländska besökare, de stora turistorterna utmed Medelhavet är det självklara valet för många. Men på senare år har Spaniens inland och den norra delen av landet flyttat fram sina positioner rejält.

De stora turistdestinationerna utmed Medelhavet startade sin turistboom redan på 60-talet har förra året fått se besöken sjunka med 0,7 procent. Detta eftersom många solsökare har sökt sig till billigare destinationer i Turkiet, Tunisien och Egypten, efter att säkerhetsläget har förbättrats där.

2014 var det bara 5 procent av alla turister som övernattade på ett ställe ”på landet”, idag ligger den siffran på 20 procent enligt turistministeriet. En siffra som regeringen vill höja till 35 procent. Men ministeriets direktör för hållbar turism Ricardo Blanco är ändå rätt nöjd med siffrorna. På den stora 5 dagar långa resemässan Fitur sa han att ”Vi måste ha gjort något rätt”. Men detta har mer än väl kompenserats av intresset för övriga Spanien i till exempel Asturien i norr så stod utländska turister för 20 procent av alla besökare förra året, det är en fördubbling jämfört med 10 år sedan. Samma sak med det angränsande Galicien, även där har andelen utländska turister fördubblats.

Både Asturien och Galicien har gynnats av det ökade intresset för pilgrimsvandringen ”Camino de Santiago” som slutar i Santiago de Compostela i Galicien. Där har de lokala regeringarna ökat marknadsföringen av regionernas naturparker för vandring, cykling och ekoturism och företag som servar turister med olika arrangemang har etablerat sig. Många pilgrimer återvänder till Galicien för att besöka och delta i dessa aktiviteter, säger Carmen Fernandez, en taleskvinna för regionens turismnämnd.

Men inre regioner ”förblir väldigt svåra att sälja online” till turister, säger Cristina Brunet, som äger flera ”bed and breakfast” i staden Palencia i Castilla-Leon-regionen, ett av Spaniens mest avfolkade områden. Turister som letar efter platser att tillbringa sin semester skriver namnen på regioner som de redan känner till i sökmotorer, och regeringen deltar inte i tillräckligt med turismmässor utanför Spanien för att marknadsföra inlandet, tillade hon.

”Alla har hört talas om Marbella, Torremolinos och Benidorm men ingen känner till resten av landet”, säger Eduardo Gutierrez från det offentliga turistnätverket Segittur, i en hänvisning till tre populära badorter. Landsbygdens invånare som vill öppna ett ”bed and breakfast” eller annat turismrelaterat projekt saknar ofta internetuppkopplingar och kämpar för att få lån, tillade Maria Teresa Lopez, ordförande för federationen för kvinnliga föreningar (Fademur).

Bildtexter: 1) Kuststräcka i Asturien, 2) Cudillero, en fiskeby i Asturien. Båda bilderna från augusti 2019.
Artikel samt foto: Jonny Erixon.