Under en månad har det sålts över 145.000 biljetter till AVLO-tågen som är AVE-tågens lågprisvariant som börjar trafikeras den 6 april mellan Madrid och Barcelona, (via Zaragoza).
Under den första månaden efter biljettsläppet såldes 146.389 AVLO-biljetter vilket är 28 % av det initiala biljetterbjudandet som täcker biljetter för resor fram till den 31 augusti enligt Europa Press.
Av de som har köpt biljett har bara 5,3% betalt 8 euro extra för att få välja en plats. Och 2,8% har betalt extratillägg för att kunna byta eller avboka biljetten, också det kostar 8 euro. 4% har betalt tillägg för att kunna ta med sig mer bagage än vad som ingår i grundpriset, i detta fall varierar tillägget mellan10 och 30 euro.
11% av biljetterna är för barn under fjorton år, deras biljetter kostar bara 5 euro. Detta i kontrast till de de dyrare konventionella AVE-tågen, där bara 3 % är barnbiljetter. För Renfe indikerar detta att AVLO kan locka familjer som tidigare inte haft råd att åka tåg.
Mer än hälften (55%) ava de tillgängliga platserna för april och 41% av de tillgängliga platserna för maj är redan sålda. De mest populära dagarna är söndagar (24,5%) följt av fredagar (19,9%) och lördagar (15,4%). Renfe marknadsför AVLO-biljetter på webbplatsen www.avlorenfe.com samt sedan den 12 februari även på sin vanliga webbplats.
Relaterad artikel: Rea på tågbiljetter i Spanien.
Bildtext: AVLO-tåg, foto: Ministerio de Fomento.
Artikel: Jonny Erixon.