Nära 500 elever vid de svenska skolorna i Fuengirola och Marbella får sedan den 16 mars distansundervisning. Den digitala kompetensen har stigit, alla är positivt inställda och eleverna har hakat på. Och föräldrar har gett positivt stöd hemifrån, säger de två rektorerna som Svenska Magasinet har talat med. Av Ola Josefsson

Med vuxenkurser och studier i kompletterande svenska är det cirka 300 elever som undervisas online under det nationella nödläget med karantän i Spanien. Elever som normalt skulle fått undervisning på plats i Fuengirola.

– Vi får bra feedback från vårdnadshavare och allt känns jättepositivt. Lärarna och pedagogerna gör ett kanonjobb då allt måste skrivas ner uttryckligt i dokument och uppföljning ska göras, säger Mattias Kerttu, rektor vid Svenska skolan i Fuengirola.

Vid skolan i Fuengirola låg personalen i startgroparna tidigt.
– Vi var ute i god tid. Förberedelserna var igång samma vecka som det nationella nödläget utlystes. Redan den 13 mars kunde eleverna hämta böcker och annat skolmaterial och den 14 mars kom beskedet om nationellt nödläge, säger Mattias Kerttu, rektor vid Svenska Skolan i Fuengirola.

Förlagen har öppnat upp sina onlinetjänster vilket gör att elever och lärare kan hämta ned studiematerial.
– Lärarna har en uppsjö av material att välja mellan när allting nu är öppet.

Mattias Kerttu berömmer lärarna och pedagogerna.
– Det är jättepositivt. Lärarna och pedagogerna gör ett kanonjobb då allt måste skrivas ner uttryckligt i dokument och uppföljning ska göras.

Beroende på årskurs organiseras skolarbetet. Från årskurs 3 och nedåt kommer instruktioner via e-post skriftligt.
– Här har vi testat, och lärarna har gjort en bedömning som är åldersanpassad vad som är en rimlig nivå.

Från årskurs 4 och uppåt så träffas elever och lärare interaktivt via Google Meet på morgonen.
– Vi håller oss till schemat, det är viktigt med rutiner. Samtliga är väl förberedda och vi har testat olika tekniska lösningar för att komma fram till det som är bäst. En del familjer eller vårdnadshavare har kanske inte datorer åt alla barn och då få vi anpassa oss till den situationen.

När det gäller de 60 utbytesstudenterna så är nästan samtliga tillbaka i Sverige och får distansundervisning från Fuengirola.
– De har ju sina vårdshavare i Sverige och det är naturligt att de vill vara nära dem som situationen ser ut idag. Eftersom skolan är stängd blir det inget socialt umgänge. Att vara inackorderad hos värdfamiljer är i dagsläget inte det mest gynnsamma, säger Mattias Kerttu och tillägger lite skämtsamt:
– Gymnasiet fungerar jättebra och det är bättre närvaro nu än annars…

För personalen vid Svenska skolan i Fuengirola som i höstas firade 50-årsjubileum är situationen med nationellt nödläge och karantän något helt nytt. De följer de spanska myndigheternas rekommendationer noggrant.
– Det är okänd mark för samtliga skolor i världen och visst saknar vi elever och klassrum. Samtidigt kommer det något positivt ur situationen. Vi kan konstatera att den digitala kompetensen har stigit otroligt. Alla är trygga och vi följer styrdokumenten.

Skolan i Fuengirola fortsätter med nya projekt med att skapa grupper på nätet där eleverna kan träffas och prata med varandra.
– Vi har full transparens så fort vi gör förändringar och har ny information att komma med så skickar vi ut den till föräldrar och vårdnadshavare, säger Mattias Kerttu.

Vid Svenska skolan i Marbella är det totalt 195 elever som får distansundervisning.

– Förskolan har en egen blogg där eleverna laddar upp videoklipp på sig själva, allt för att skapa samhörighet under dessa dagar.
– Från förskola till årskurs 6 är det distansundervisning och Google Meet. Vi har många digitala hjälpmedel så det är ett utmärkt tillfälle att lära sig väldigt mycket, säger Denise Jiménez Norrestad, rektor vid skolan i Marbella.

Skolan har hjälpt eleverna med böcker och datorer för de som saknat det.
– Vi håller interaktiva möten och delar dokument. Så det fungerar bra men i förlängning hoppas vi komma tillbaka till det vanliga skolarbetet. Det är ju mycket roligare och träffa barnen på plats i skolan.

Flera av de 195 elever som normalt går på skolan i Marbella har rest till Sverige. Hur det blir vid en omstart på skolan, är något som skolan ska titta på när det blir aktuellt.

– Alla är positivt inställda och eleverna har hakat på. Och föräldrar har gett positivt stöd hemifrån även om de har sina arbeten att sköta från distans, säger Denise Jiménez Norrestad avslutningsvis.

Bildtext: Edith och Seved är två av nära 500 elever vid de svenska skolorna på Costa del Sol som får distansundervisning under det nationella nödläget med karantän. (Foto: Mattias Kerttu)