Flygplatsens andra landningsbana har ännu inte kunnat utnyttjats fullt ut eftersom det finns höga hinder i vägen för att kunna utnyttja banan söderut för landningar eller starter.

Men nu är arbeten på gång för att rätta till det så att banan kan användas till sin fulla kapacitet. Ett av hindren är en radio/tv-mast som tillhör RTVE och används av Canal Sur, där arbetas nu för fullt för att halvera höjden på masten (från 42,37 meter till 17,7 meter). Canal Sur försäkrar att åtgärden inte kommer att påverka sändningarna eftersom masten numera bara används för hjälptjänster.

Dessutom finns det ett skelett till en privat byggnad som nu är 18,7 meter högt, det måste sänkas med 0,79 meter. Sist men inte minst finns det två reklamaffischer, den ena har en höjd på 21,3 meter och den måste sänkas med 8,28 meter. Den andra är RTVE:s affisch, den är 19,75 meter hög och den sänks med 2,34 meter.

Flygplatsens andra bana togs i drift sommaren 2012 och har varit kontinuerligt operativ sedan april 2018. Att det har tagit sådan tid att få bort hindren beror på att expropriationsförfarandet har dragit ut på tiden, men nu är alla lagliga hinder undanröjda och det fysiska arbetet har påbörjats.

Till skillnad mot huvudbanan så kommer det dock fortfarande att finnas vissa begränsningar för bana 2. Det är närheten till Guadalhorseflodens mynning där det finns många arter av sjöfågel som gör att flygplanens banor blir strikt reglerade både i vertikal- och horisontalled. Men detta är inte något nytt utan det angavs i miljökonsekvensbeskrivningen för den nya landningsbanan, som utfärdades redan i juni 2006. Bildtext: Flygplatsen med banorna utmärkta.
Artikel: Jonny Erixon.