Det beskrivs som en mardröm just nu att besöka vårdcentraler, få tid hos läkare, besöka socialförsäkringskontoren Seguridad social och Tráfico i Málaga. Flertalet myndigheter har inte anpassat sig till den nya normaliteten.
Kollapsade telefonköer, drop-in-mottagningar med långa köer och en labyrint där man skickas runt. Många som försöker göra administrativa ärenden möts av en mur av problem skriver Diario SUR.
Aldrig någonsin har behovet av ett digitalt samhälle varit så stort som nu i samband med covid-19-pandemin. Men både allmänhet som företagare och administration vittnar om långa köer och kvarnar som mal långsamt.
Inom näringslivet och företagarföreningar är det bekymmer då förseningar, fel och brist på dialog gör situationen värre. Det finns förvaltningar som fungerar tillfredsställande, men i det stora hela är det problem.
Bland de med längst handläggningstid är arbetslöshetsmyndigheten SEPE (Servicio de Empleo Público Estatal). Vid kontoret i Málaga arbetar 130 personer. Mellan mars och maj skulle de ta hand om 130.000 ärenden.
Här är några andra tjänster med långa handläggningstider:
Socialförsäkringskontoren Seguridad social
Trycket är hårt på de kontor som för tillfället är öppna. När regeringen tidigare i somras drev igenom minimilön, Ingreso Mínimo Vital, innebär det ytterligare tryck då 41.507 ansökningar strömmade in.
Vårdcentraler, Centros de Salud
I dagsläget är väntetiden 14 dagar för att få ett besök hos din husläkare. Utanför vårdcentralerna är det långa köer. Försöker du boka tid hos läkaren via appen SaludResponde finns det bara enstaka dagar fram till 1 november. Du uppger ditt telefonnummer så blir du uppringd.
Trafikmyndigheten Tráfico:
Den som ringer Tráfico möts av beskedet att ”för närvarande är det många som ringer och samtliga tider de närmaste dagarna är fullbokade. Var vänlig återkom senare”.
Även hos polismyndigheten för ansökan om NIE-nummer är det långa handläggningstider.