Málaga har som mål att återaktivera turismen lagom till sommaren när högsäsongen inleds med större rörlighet mellan EU-länderna. Därför har turistmyndigheterna på Solkusten utarbetat en strategisk reklamkampanj för Sverige och de nordiska länderna plus Storbritannien, Tyskland och Frankrike som inleds de närmaste veckorna.
Kommunalrådet i Málaga inom turism, Rosa Sánchez, säger att dessa marknader är prioriterade. Arbetet fortsätter efter den plan för 2021-2024 som turistmyndigheterna har utarbetat.
De fokuserar på insatser som följer med kampanjen ”Safe Málaga”.
Redan den 26 till 28 april väntar Feria H&T i Málaga som är en mässa för restaurangnäringen, hotellbranschen och turismen. Mässan arrangeras i utställningshallarna Palacio de Ferias y Congresos. Och med kampanjen ”Safe Málaga” (bilden).
Turistnyhet:
En nyhet som Diario SUR presenterar på onsdagen är att hotellgruppen Barceló stärker sin närvaro på Costa del Sol med Smy Costa del Sol på Paseo Marítimo de Torremolinos. De tar även över driften av hotell Occidental Torremolinos Playa och Guadalmina i Marbella.
Det betyder att Barceló har fem hotellanläggningar på Costa del Sol med två av sina varumärken, förutom Barceló även Occidental, i Málaga, Fuengirola, Torremolinos och Marbella. Totalt 1.500 rum och 500 anställda vid högsäsong.