När jag ringde GT blev det full rulle. Toaletterna spolades rena och vatten fylldes på och efter ytterligare en försening kunde vi lyfta. Det säger Spaniensvensken Dan Olsson som var med Ryanair-flyget från Göteborg City Airport som blev gårdagens stora snackis på sociala medier. Av Ola Josefsson

”Passa på att kissa på flygplatsen. På flygplanet finns inga fungerande toaletter”. Det meddelandet fick nära hundra Spaniensvenskar som på onsdagen flög från Göteborg till Málaga.

Planet skulle ha lyft på tisdagen men blev försenat ett dygn. När väl Málagaresenärerna skulle kliva på planet kom nästa besked. Toaletterna på planet fungerar inte.
Resenärerna tittade på varandra och skakade på huvudena. Det kan inte vara sant, flyga under fyra timmar utan fungerande toaletter ombord.

Mijasbon Dan Olsson grep telefonen och ringde kvällstidningen GT som snabbt gick ut med toalettnyheten på sin webbplats. Genast blev det fart på Ryanair. Toaletterna spolades rena, vatten fylldes på och till slut kunde de lyfta.

Annons

Om du inte hade agerat så hade ni rest vidare mot Málaga utan toaletter?
– Det hade inte hänt någonting, troligtvis, säger Dan Olsson till Svenska Magasinet.

Hanna Brufors var också med på planet och beskriver de oklarheter som rådde. Allt var bara helt konstigt enligt henne.
– Personalen ropade ut att det inte fanns någon mat, vatten eller toalett på planet. När vi väl kom på visste inte ens kabinpersonalen om att toaletterna fungerade. När jag frågade annan personal som fyllde på vatten i planet hade de inte heller hört något om att toaletterna skulle vara sönder. Bara konstigt allting, sista gången jag flyger med det bolaget.

Resan från Säve eller Göteborg City Airport skulle ha skett i tisdags men försenades ett helt dygn. Som kompensation fick resenärerna en förpackning dryck med utgånget bäst före-datum 23 januari 2014.

– Det kallades det för ”kompensation”, vi skulle dricka innan flygresan samtidigt som det var oklarheter om toaletterna fungerade. På planet fanns barn och äldre personer, säger en resenär.

Svenska Magasinet har sökt Ryanair upprepade gånger för en kommentar.