Den andalusiska regeringen har på tisdagen godkänt ett nytt dekret som tillåter Uber, Cabify och Bolt att fortsätta med sina verksamheter från 1 oktober under vissa villkor för att skydda taxinäringen och kunder.

Konkurrerande verksamheter som Uber, Cabify och Bolt måste i fortsättningen hålla ett visst avstånd till tågstationer och hotell, förare ska utbildas och det blir utökad övervakning av branschen och slut med prisdumpning. Det nya dekretet gäller från 1 oktober.

Strejk

Senaste tiden har taxinäringen gått ut i strejk vilket har inneburit att endast minimala tjänster har erbjudits. I Málaga och Sevilla var det i stort sett omöjligt att få tag på en taxi senaste helgen.

Regionregeringen har påskyndat samtalen med alla inblandade för ett slutgiltigt besked vad som gäller från 1 oktober.

Den nya förordning som kommer att reglera verksamheten av VTC, det vill säga en hyrbil med egen chaufför.

Begränsningar

I Andalusien kan Uber, Cabify och Bolt fortsätta med sin verksamhet som tidigare, men i fortsättningen gäller en rad begränsningar för att garantera samexistens med taxinäringen.

Uber, Cabify och Bolt får inte parkera eller cirkulera nära flygplatser, järnvägsstationer, hotell eller köpcentrum. Ett minsta parkeringsavstånd på 300 meter gäller till flygplatser, hamnar, tåg- och busstationer. 150 meter gäller till sjukhus, hotell med minst fyra stjärnor och hundra bäddar, domstolar eller platser med evenemang.

Begränsningarna hindrar dock inte kunder från att beställa Uber-, Cabify- eller Bolt-bil via reseapptjänsten till dessa platser. Däremot får föraren inte parkera inom området med applikationerna öppna eller cirkulera för att fånga kunder.

VTC-bilar med förbeställda tjänster kan dock röra sig fritt för att hämta eller lämna kunder.

Taxifacket har redan meddelat att de nya kraven som gäller för VTC är otillräckliga och branschen med Uber, Cabify och Bolt menar att begränsningarna är för restriktiv.

Ola Josefsson

Ola Josefsson

Bevakar Solkusten och Spanien sedan 1994.