Spaniens konsumentorganisation (OCU) har nyligen publicerat resultaten av deras kundenkät för 2023.
Fler än 4 000 personer deltog i undersökningen och har svarat på var de helst handlar mat och hygienartiklar, både när det gäller fysiska butiker och online. Totalt har 38 matvarukedjor utvärderats, både på nationell och mer lokal nivå.
Varför väljer folk en affär över en annan?
Priset är så klart avgörande för var folk väljer att handla – speciellt i svåra ekonomiska tider som nu. Men undersökningen visar att kostnaden i butiken inte är den mest avgörande faktorn. “Andra faktorer väger tyngre. Framförallt de praktiska som närhet till hemmet och tillgängligheten men också kvaliteten och variationen på produkter” uppger studien. Det slås också fast att öppettider spelar in, men inte i lika stor utsträckning.
Hur ofta handlar folk? Och vad köper de var?
54 procent av de tillfrågade svarar att de besöker mataffären en eller två gånger per vecka. Nästan 60 procent uppger att de tar bilen till butikerna. De köper framförallt mejeriprodukter, kolonialvaror, frukt och rengöringsprodukter i mataffärerna.
När det gäller färsk mat köper 6 av 10 frukt och grönt i affärerna medan hälften köper sitt kött där. När det gäller fisk sjunker siffran något till 42 procent, då fler föredrar att gå direkt till en fiskhandlare. Bagerier är också mer populära när det gäller att köpa bröd, då endast 35 procent köper sitt bröd hos matvarukedjorna.
Vilken kedja är bäst?
Kedjorna som analyserades kunde få mellan 0 och 100 poäng, beroende på olika faktorer. På nationell nivå fick Hipercor, El Corte Inglés och Aldi högst betyg med 76-77 poäng. När det gäller onlinehandel toppar Mercadona listan, följt av El Corte Inglés och Día.
På regional nivå hamnar två katalanska kedjor högst upp, Esclat och Bon Preu medan Spar och Condis ligger längst ner.
Sett till hela Spanien är Eroski och Día lägst rankade.
Mercadona fick 69 poäng men stod ut för sin variation av egna produkter.
Rabatter och extrapris
När det gäller erbjudanden är konsumenterna mest nöjda med storvaruhusen hos Esclat, amerikanska Costco och Carrefour.
När det handlar om produktvariation fick Esclat, Hipercor, El Corte Inglés och Alcampo högst poäng på listan.
För att handla färskvaror föredrar folk att handla på Costco, Esclat, Hipercor, El Corte Inglés och Plusfrésc medan Día anses vara sämst.