Bland annat vill man återuppta spårvagnen till Torre del Mar.
Man ska också införa miljözoner i staden för att följa nya riktlinjer.
Enligt lag måste alla städer med fler än 50 000 invånare ha miljözoner, det vill säga områden med låga utsläpp. Detta påverkar 10 städer i Málagaprovinsen. Vélez-Málaga, där det bor ca 80 000 personer, håller på att fastställa sina planer för hur detta ska se ut.
Till att börja med lär stadens invånare inte märka några större förändringar. Än så länge har staden framförallt utökat och förbättrat gågatorna i stadens centrum för att minska biltrafiken. Projektet är nyligen påbörjat och väntas bli klart under året.
Ändrat sig om spårvagnar
Samtidigt har staden svängt angående spårvagnarna. Tjänsten lades ner i juni 2012 och så sent som i september förra året slog man, efter många diskussioner, fast att den inte skulle återupptas. Nu har man ändrat sig och planer finns på att öppna spårvagnen mellan Vélez-Málaga och kuststaden Torre del Mar. Om detta är möjligt beror dock på om man kan få finansiering från europeiska fonder.
På fredagen den 29 december pratade Rocío Ruiz, områdets rådman, om planerna för miljözonerna. Hon kallar det “ett ambitiöst initiativ som speglar stadshusets åtagande för att skydda miljön och bygga en mer hållbar framtid.”
Planen rör ett flertal områden, från transport till avfallshantering. Målet är bland annat att förbättra luftkvaliteten och förbättra kommunens lokaltrafik.
I sitt uttalande sade Ruiz att i förslagen som utreds finns ett engagemang för att “främja lokaltrafiken, gågator i stadsmiljö och förbättra rörligheten”. Förhoppningen är att minska förorenande utsläpp, koldioxidavtrycket och ljudnivån samt att öka livskvaliteten för kommunens invånare.
“I Vélez-Málaga har vi redan vår Hållbara Plan för Urban Rörlighet som vi godkände 2012. Där finns mål för att minska trafiken och utöka platsen för fotgängare, framförallt i de mest tätbefolkade områdena,” fortsatte Ruiz. Under 2023 har man arbetat fram ett sätt att utöka och uppdatera den för att också innefatta miljözoner för att följa nya krav och mål.
Öka medvetenheten
“Under 2024 ska vi utveckla ett tekniskt projekt för att implementera miljözoner,” förklarade Ruiz. Detta innebär bland annat tydliga skyltningar med riktlinjer och kontrollåtgärder för att se till att de följs. Något som är nödvändigt för att få tillgång till externa pengar för projektet från ministeriet för ekologisk övergång och andra fonder, både på EU-nivå och regionalt.
Slutligen förklarade Ruiz att planen för 2024 även vill öka lokalbefolkningens medvetenhet när det gäller miljöfrågor. Dessutom vill man bjuda in lokala föreningar, grupper och olika kollektiv för att jobba tillsammans för nå de uppsatta målen.











