Metrovalencia och TRAM d’Alacant vidtar en rad åtgärder för att öka säkerheten vad beträffar smittspridning av coronavirus.

Arcadi España, regionens minister med ansvar för offentliga arbeten och transporter har meddelat att Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) redan har börjat processen med att anställa 150 personer som skall informera om och kontrollera att gällande hälso- och säkerhetsbestämmelser som har införts på grund av pandemin följs.

Dessa personer kommer också att arbeta för att kontrollera åtkomsten och kapaciteten, hjälpa till att fördela de resande till de olika plattformarna samt att rapportera eventuella incidenter. Beläggningsgraden på Metrocalencia och TRAM d’Alacant ligger idag på mindre än 60% jämfört med samma tid förra året. Detta beror inte på att det körs färre tåg och spårvagnar, trafiken har i flera fall utökats för att undvika trängsel.

Sedan den första september erbjuder FGV 100% av sina tjänster. TRAM d’Alacant har ökat kapaciteten avsevärt genom dubblering av de vagnar som passerar universitetsområdet. Samma åtgärder har vidtagits av spårvagnslinjerna i Valencia, de har idag allt tillgängligt rullande materiel i trafik. På Valencias tunnelbanelinjer har det planerats att lägga till några tåg i rusningstid till de tjänster som normalt tillhandahålls, för att avlasta dem med högre beläggningsgrad, i de mest trafikerade tidssektionerna.

Annons

Metrovalencia kommer att montera upp informationsskärmar vid huvudstationerna där det i realtid kommer att informeras om beläggningsgraden på nästa inkommande tåg. Rengöringen av tåg och spårvagnar under resorna har också förstärkts genom att fler personal har anställts för detta.

Ministern har rapporterat att FGV håller på att slutföra kvalitets- och säkerhetstesterna för det nya automatiska dörröppningssystemet för spårvagnarna i Valencia och Alicante, som kommer att implementeras permanent från och med denna vecka.

Och slutligen:
Metrovalencia arbetar med Indra Sistemas, S.A. för att montera ett system som automatiskt låser grindarna vid inpasseringen för att förhindra att fler passagerare kommer in på stationerna när det maximala antalet människor som är kompatibelt med kraven på socialt avstånd har uppnåtts.

Portarna kommer att räkna personer som kommer in i systemet och korsreferera detta med tågkapaciteten. Informationsskärmar vid stationens ingångar kommer att berätta för användarna om de kan gå in eller visa den förutspådda väntetiden, grindarna låses då automatiskt upp när tillräcklig kapacitet är tillgänglig. Systemet förväntas vara i drift denna månad. Bildtext: Metrovalencia spårvagn på linje 4, foto: Dorieo (Wikimedia Commons).