Debatten om hur underhållskostnaden för det spanska vägnätet ska finansieras har pågått länge. Staten betalar i nuläget 1,1 miljard euro i underhåll årligen. Utvecklingsdepartementet vill se en utredning för att komma fram till hur vägnätet och underhållet i framtiden ska finansieras. Det skriver Diario SUR på tisdagen.
Det är nödvändigt att vi får möjlighet att tänka över detta, och diskutera vidare hur det kan lösas på bästa sätt med finansieringen. Inte bara för regeringen utan för samhället i övrigt. Något färdigt dokument finns inte på bordet ännu och det är inte klart hur det ska betalas, sa Spaniens tillförordnade Utvecklingsminister José Luis Ábalos i en intervju för tv-kanalen Telecinco på tisdagen.
Seopan som är en organisation som består av 25 byggföretag däribland ACS, Acciona, FCC, Ferrovial, OHL och Sacyr har länge begärt att Spanien bör anpassa sig till de övriga länderna i Europa och ta ut avgifter för motorvägarna så att det inte medför så höga kostnader för staten.
En studie som Seopan lät det internationella universitetet Menéndez Pelayo i Santander utföra visade att en avgift på 0,03 euro per kilometer för lätta fordon och 0,14 euro för tunga fordon skulle innebära intäkter till underhållet på mellan 3.200 och 4.300 miljoner euro om året.
Det skulle jämfört med övriga Europa vara måttliga avgifter.
Enligt Seopan skulle avgifterna tillämpas på det allmänna vägnätet som är 14.100 km i Spanien.
Ábalos har tidigare sagt att han kan tänka sig att inför vägtullar på de allmänna vägarna i Spanien.
Varför ska vägnätet vara gratis när hamnar, flygplatser och järnvägar kostar, frågar sig landets t f utvecklingsminister.
Å andra sidan kommer tre betalmotorvägar att bli gratis framöver. Det gäller AP-1 och avsnittet mellan Burgos y Armiñón (Álava) den 1 december och AP-7:an mellan Tarragona-Alicante och AP-4:an mellan Sevilla och Cádiz från nyåret.