10.457 båtflyktingar som försökte ta sig till Spanien omkom under 2024. Det är en ökning med 58 procent sedan ifjol och den högsta siffran sedan 2007 då statistik började föras av den icke statliga organisationen Caminando Fronteras. Enligt deras siffror förliste 131 båtar under året.
30 migranter förliste per dag på sin resa till Spanien.
‼️En 2024, han muerto 10.457 personas en las fronteras españolas, el año más mortífero desde que tenemos registros#DerechoAlaVida2024 #MuertePorMigrar #TragediaSilenciada pic.twitter.com/SLqqalS3bA
— Caminando Fronteras (@walkingborders) December 26, 2024
Undermåliga båtar i ett öppet och farligt hav gör att flyktingströmmen till Kanarieöarna nu är den dödligaste i världen.
Av alla migrationsvägar fortsätter Atlantvägen till Kanarieöarna att vara den mest dödliga i världen. De stigande siffrorna över omkomna beror på den anmärkningsvärda ökningen av fler båtar från Mauretanien, ett land som bidrog med sju av tio båtar.
Båtarna går under namnet ”las zodiacs”, uppkallade efter migranter, och är extremt ömtåliga och mycket farliga att navigera med i Atlanten där förhållandena är tuffare än i Medelhavet, säger Caminando Fronteras i ett uttalande.
Resan börjar normalt i Mauretanien eller Senegal. Men året 2024 blev havet mellan Västafrika och Kanarieöarna en massgrav med 9.757 omkomna.
Med rutterna över Gibraltar sund, Alborán och från Algeriet omkom totalt 10.457 båtflyktingar varav 421 kvinnor och 1.538 minderåriga av 28 olika nationaliteter. De värsta månaderna var april och maj.
Hoppet om ett nytt liv slutar i Atlanten för många vilket borde skaka om ett samhälle som tycks vara mer bekymrade över de som överlever och vart de ska transporteras.
Politiska oförmåga att enas om en övergripande strategi för att lösa flyktingproblemet bedöms vara ett av de stora problemen. Många av båtarna lämnar Mauretanien vilket visar att det krävs nödvändiga samarbetet mellan länderna för att sätta stopp för människosmugglingen.