Förhoppningsvis hoppas vi att Slussbron ska kunna vara på väg mot Stockholm den här veckan. Det säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig Slussen vid Exploateringskontoret, till Svenska Magasinet på tisdagen. Slussenbron eller Guldbron som den har döpts i folkmun har nu legat still utanför Solkusten i två veckor på grund av flera oväder i Nordeuropa. Av Ola Josefsson
Uppdatering: På onsdagen lämnade lastfartyget Medelhavet och var vid 11-tiden på väg genom Gibraltar sund.
Det var den 5 februari som Svenska Magasinet kunde rapportera första gången att fartyget Zhen Hua 33 som transporterar den nu omtalade bron som ska monteras vid Slussen i Stockholm låg söder om Marbella.
Bron som är tillverkad i Kina transporteras av ett fraktfartyg som på grund av hårt väder fick ta skydd i Medelhavet.
– Det är ett speciellt fartyg där bron är monterad på pontoner och dessa är i sin tur monterade på fartyget. Det är sex meters fribord vilket betyder att är det en våghöjd på åtta meter så är det inte så bra. Det är just detta som har varit avgörande, förklarar Eva Rosman.
Fartygets konstruktion och lasten gör den extra känslig jämfört med andra fartyg. Dessutom gör bredden på lasten att fartyget inte kan gå in i vilken hamn som helst.
– Bron vilar på pontoner. Fartyget bredd är 43 meter medan bron är 53 meter bred och sticker ut längs sidorna. Det är svårt att gå in i en hamn. Det är inte alla hamnar som kan ta emot fartyget. Man kan bara tänka sig hur besättningen känner sig efter att ha legat still i fjorton dagar.
Som i alla sammanhang är det vädret som styr. Och kaptenen har valt den här försiktighetsåtgärden på grund av flera oväder i Biscayabukten.
Det var planerat att Slussbron skulle varit framme i Stockholm den 14 februari, vilket var i fredags. Rejäla förseningar väntar alltså.
Den 140 meter långa Slussbron är guldfärgad ska förbinda Gamla stan med Södermalm över Guldfjärden.
(Foto: Skanska)
KLICKA HÄR och följ Slussbrons fortsatta resa till Stockholm