En tv-antenn för Canal Sur ska sänkas från 42,37 meter till 17,7 meter så att Málaga flygplats andra rullbana som stod klar i juni 2012 i framtiden kan användas för flyg som landar söderifrån eller lyfter söderut. Hittills har den andra rullbanan bara kunnat användas för flygplan som landar norrifrån eller lyfter norrut.
Det är en antenn som tillhör Radio Televisión de Andalucía som mäter 42,37 meter som inom kort ska sänkas till 17,7 meter. Sänkningen kommer inte att inverka på tv-sändningar i området.
Sänkningen görs för att den andra rullbanan även ska kunna ta emot flygplan som landar från havssidan eller lyfter ut mot havet.
Det är dagstidningen Diario SUR som i ett antal artiklar berättat om de hinder som finns och som gör att inte den andra rullbanan vid Málaga flygplats och som stod klar 2012 inte kan användas fullt ut. När banan byggdes handlade det om en investering på 624 miljoner euro.
Den höga antennen är dock inte det enda hindret.
Redan 2006 när projektet med en andra rullbana tog fart varnade miljödepartementet för faran med flygplan som passerar ovan flodmynningen av Guadalhorce som är ett stort naturreservat med mycket fåglar.
I området finns det en hög koncentration av fåglar som vid vissa tider på året kan uppgå till flera tusen exemplar. Det är även en korridor för flyttfåglar vilket innebär en potentiell fara för flygtrafiken.
Förutom att fåglar är en fara för flygplanens motorer finns det även en uppenbar risk med att flygtrafiken kan påverka fågellivet och faunan vid flodmynningen.
Den andra rullbanan mäter 2.759 meter och kan hantera upp till 27 flyg i timmen.