Turismen fortsätter att vara en stor drivkraft i den spanska ekonomin.
Under första halvan av året spenderade de utländska besökarna 7,5 procent mer än samma period förra året.
Sedan pandemins slut har turismen i Spanien slagit rekord efter rekord och trenden visar inga tecken på att stanna av. Under årets första sex månader tog man emot 44,5 miljoner besökare från andra länder, en ökning med 4,7 procent jämfört med 2024.
Av dessa kom 9,5 miljoner under juni månad och de spenderade sammanlagt något mer än 13 miljarder euro i landets affärer, restauranger och olika typer av turistboenden. Det är 5,5 procent mer än samma månad förra året. De dagliga utgifterna för besökarna låg i snitt på 209 euro, vilket är 6,5 procent mer än 2024.
Den totala siffran över spenderade pengar under årets första halva nådde nästan 60 miljarder vilket är 7,5 procent mer än 2024.
Besökarna som bidrar mest till den spanska ekonomin kommer från Storbritannien (18 procent av totalen). Därefter följer tyskarna (12 procent) och fransoserna (8 procent). Det är även dessa tre länder som utgör det största antalet besökare.
De destinationer där utländska turister lägger mest pengar är Kanarieöarna (20 procent), Katalonien (18 procent) och Madrid (15 procent). Tillsammans står dessa tre regioner alltså för ungefär 60 procent av de totala intäkterna under första halvan av detta år.
Spaniens minister för industri och turism, Jordi Hereu, betonar betydelsen av att Spanien i allt större utsträckning lockar besökare utanför den traditionella högsäsongen. Det är ett faktum som starkt bidragit till den stora återväxten efter pandemiåren.











