Från den 30 juni är det inte tillåtet med telefonförsäljning där någon ringer upp för att sälja en försäkring, presentera förmånliga betalningsvillkor eller telefonabonnemang.
Men konsumentföreningarna hyser tvivel på hur lagen kommer att tillämpas där man i stället försöker leta efter juridiska kryphål.
Sedan 2014 har ”spamsamtal” där företag säljer produkter och tjänster varit förbudet från klockan 21 till klockan 9 följande dag samt under veckoslut. Något som Svenska Magasinet berättade 20 februari 2014.
Nu utvidgas konsumentlagen som sätter stopp för ovälkomna samtal från telefonförsäljare dygnet runt om det inte finns en begäran eller förhandsgodkännande från konsumenten.
Företag kan alltså i fortsättningen inte använda personuppgifter för att sälja produkter via telefonsamtal, skriver konsumentorganisationen OCU.
Det blir nu den spanska Integritetsskyddsmyndigheten AEPD (Agencia Española de Protección de Datos) som normalt har till uppgift att skydda dina personuppgifter, till exempel om hälsa och ekonomi, så att de hanteras korrekt och inte hamnar i orätta händer, att nu även kontrollera och övervaka samt utdela sanktioner när inte regler följs.
#Consumo El 30 de junio entra en vigor la prohibición de realizar llamadas comerciales salvo que exista consentimiento expreso del consumidor.
☎️Estudios recientes de OCU muestran un elevado incumplimiento: solicitamos garantías a la AEPDhttps://t.co/PKS4FWd9i8— OCU (@consumidores) June 29, 2023