Men projektet är i en tidig fas och kommer att ta tid. 

Transportminister Oscar Puente tillkännagav i onsdags sitt åtagande att utöka frekvensen på pendeltågen, Cercanias. Som svar på en fråga från Málagas ställföreträdare från det socialistiska partiet PSOE Nacho Lopez. “Vi har satt som mål att tågen från och till Fuengirola ska gå varje 15 minuter istället för 20,” kommenterade Puente som inte utesluter att tågen kan bli än mer frekventa. 

Detta kommer efter flera klagomål från de som reser med pendeltågen. De är ofta överbelastade och ofta försenade. 

Tekniker håller redan på med den topografiska undersökningen längs sträckan. De undersöker vilka delar av rälsen som skulle kunna dubbleras. Detta har bekräftats av källor till tidningen SUR inom både departementet för transport och PSOE. 

Detta steg är den andra fasen av funktionsstudien för att förbättra driften och tillförlitligheten mellan Málaga och Fuengirola. Det första utfördes under 2022 och 2023. Just nu utvärderas de delar av rälsen som bara har ett spår. Det är sträckorna Maria Zambrano – Centro Alameda, Torremolinos – El Pinillo och Benalmádena – Campo de Golf. 

Sträckan mellan Málaga och Fuengirola är 31 kilometer lång. För närvarande har 19,9 av dem dubbelspår. Det nu pågående tekniska arbetet kommer att ta flera månader, så inga förbättringar kommer att ske på kort sikt. När de punkter där arbetet är möjligt är fastställda måste projektet läggas ut till budgivning, tilldelas och genomföras. 

Källorna till SUR uppger att man kommer att fokusera på de områden där balansen mellan kostnad och nytta är som mest gynnsam. Man har redan identifierat ett område där en utökning kan genomföras med en hållbar investering, eftersom det redan finns nog med plats för att bygga ett extra spår. 

Det gäller sektionen mellan Plaza Mayor och flygplatsen. Det ser dessutom ut att vara möjligt att genomföra arbetet runt Benalmadena. Det ser däremot ut att vara mer komplicerat att genomföra arbetet mellan Maria Zambrano och Centro Alameda. Dessutom är flera andra delar mer komplicerade då de ligger nära bostäder och infrastruktur. 

För att genomföra det ministern har lovat skulle åtminstone mellan 27 och 28 kilometer av sträckan behöva bli dubbelspåriga. Dessutom behöver renoveringar och utbyggnader göras på olika stationer och man behöver fler tåg. 

Under den första fasen som blev klar för ett antal månader sedan tog man fram de mest brådskande åtgärderna för att förbättra tågtrafiken. Nu utreder man vilka möjligheter som är realistiska för att dubblera spåret. 

Den nuvarande strukturen av pendeltågen är resultatet av investeringar som gjordes mellan 2005 och 2011. Innan dess fanns endast ett spår längs hela sträckan. Under det projektet byggdes även stationerna Viktoria Kent och pendeltågsstationen i Maria Zambrano. Sedan dess har tågen avgått var 20 minut, innan dess gick de var 30.

Robbie Eriksson

Robbie Eriksson