En 60-årig svensk kvinna som tillbringade två semesterveckor på Solkusten fick inte mindre än 15 hastighetsböter på sin hyrbil. Den svenska kvinnan tokkörde knappast. I stället låg hon i 88, 91, 95 på 80-väg säger en ansvarig för det hyrbilsföretag där kvinnan hyrde bilen.
Dagstidningen Diario SUR berättar om händelsen där hastighetsböterna på 100 euro sammanlagt kom upp i 1.500 euro som kvinnan nu får betala trots att hon har återvänt till Sverige.
Fallet med den svenska kvinnliga turisten är inte isolerat. Hyrbilsföretaget som har en bilpark på nära två tusen fordon har fått in 100 böter och bekräftar att antalet fortkörningsböter har ökat.
Presidenten för hyrbilsföretagens sammanslutning i Andalusien (Asociación de Empresarios de Vehículos de Alquiler) Ana María García säger till tidningen att antalet fortkörningsböter har ökat.
Enligt Diario SUR beror ökningen av antalet fortkörningsböter på nya direktiv från trafiksäkerhetsverket DGT (Dirección General de Tráfico) som ansvarar för driften av fartkamerorna i samarbete med Guardia Civil.
De nya direktiven går under namnet ”Operativa 7” och går ut på att gränsen för böter vid fartkameror har sänkts. Ett exempel gäller El Palo där hastighetsbegränsningen ligger på 80 km/h. Tidigare låg gränsen för böter på 100 km/h. Nu är gränsen sänkt till 88 km/h.
I fortsättningen sätts gränsen för böter på vägar upp till 100 km/h om hastigheten överskrids med 7 km/h. Det är värt att tänka på att felmarginalen är högst en km/h då fartkamerorna anses vara nära hundraprocentigt tillförlitliga.
När det gäller gränsen för böter på vägar med hastigheter på över 100 km/h går gränsen för böter då hastigheten överskrids med sju procent. Därav namnet ”Operativa 7” som det nya direktivet går under.