Den svenska elsparkcykeltjänsten Voi som sedan tidigare är etablerad i Madrid och Zaragoza har fått rött ljus i Málaga. Det svenska företaget som är verksamma i Spanien var i färd med att expandera till Málaga. Nu dras ansökan tillbaka. Anledningen är att det i kommunens förordning inte är tillåtet att parkera elsparkcyklar på trottoarerna.
60 elsparkcyklar eller elscootrar var avsedda för Málaga. Nu skjuts satsningen upp. Kommunalrådet Elvira Maeso säger idag till tidningen Diario SUR att enligt den kommunala ordningslagen är det förbjudet att parkera elsparkcyklar eller andra liknande fordon på stadens trottoarer. Det är tillåtet att parkera dessa fordon på privat mark däremot.
Tidningen skriver att det svenska företaget har accepterat beskedet från kommunen och drar tillbaka ansökningen om att få etablera sig i Málaga med 60 elsparkcyklar.
Även andra företag som vill etablera sig i Málaga med liknande tjänster har fått samma svar.
Stockholm var en av de platser som var först ut. Användarna svischar runt på gatorna på Voi-elsparkcyklar. Bolaget har utvecklat en app där du kan hyra el-sparkcyklar som är utplacerade lite överallt. Voi-ellsparkcyklar har blivit uppmärksammade senaste tiden och även mottagit utmärkelser. Nyligen gick Cristina Stenbeck in i elscooterbolaget Voi som en av investerarna med 452 miljoner SEK.
Málaga kommun har suttit i möten med den spanska myndigheten Femp (Federación Española de Municipios y Provincias) hur utrymmet för fotgängare ska regleras. Man har även bett spanska Trafikverket DGT att uppdatera regelverket eftersom det hela tiden kommer nya fordon på hjul.
I flera spanska kommuner har det uppstått problem eftersom man har försökt att reglera detta på egen hand.
”Vi vill ha tydliga riktlinjer vad som gäller med dessa nya fordon på två hjul. Exempelvis måste DGT komma med riktlinjer när det gäller försäkringar i händelse av olyckor, hjälmtvång, ålder för att få köra dessa och maxhastighet”.
Kommunalrådet i Málaga hoppas på en lösning så att förordningen kan anpassas till nya sätt att ta sig fram i trafiken. Då är det nödvändigt med en förordning som ger juridisk täckning.
Det framförs ofta klagomål från gångtrafikanter som varit med om incidenter på trottoarer, särskilt personer med funktionshinder. I första hand prioriterar vi fotgängare på trottoaren, säger kommunalrådet till tidningen men tillägger samtidigt att de ställer sig positiva till innovation och nya former av framkomlighet.