Den danska diabetesmedicin Ozempic har gjort succé på Tiktok och i Hollywood som bantningsmedel.
Under årets nio första månader såldes över 30.000 paket i Málagaprovinsen och nu har det tagit slut.
Novo Nordisks läkemedel Ozempic är i första hand ett läkemedel för typ 2-diabetes. Samtidigt dämpar det hunger vilket gör att det fungerar för betydande viktminskning.
Studier visar att man kan gå ner närmare 10 till 15 procent av sin vikt under ett år. Ändrar man dessutom på sina levnads- och kostvanor kan man gå ner mer än så.
Att diabetesmedicin blir virala är inte vanligt. Men Ozempic har visats på Tiktok hundramiljontals gånger och Elon Musk har twittrat om hur han gått ner i vikt med hjälp av ett annat av Novo Nordisk preparat Wegovy. Även i Hollywood sägs preparaten ha gått hem bland stjärnorna som har berättat om det under hashtag #MyOzempicJourney.
På fredagen rapporterar Diario Sur att befolkningen i Málagaprovinsen har köpt slut på den populära diabetesmedicinen. Distributören Bidafarma som har 70 procent av marknaden i Málagaprovinsen uppger att de hade kunnat skickat minst 40 procent mer om de hade haft Ozempic i lager.
Siffror från Junta de Andalucía visar att mellan januari och september såldes 31.291 paket trots att det är ett receptbelagt läkemedel som har ett försäljningspris på cirka 128 euro per månad.
Samtidigt som Ozempic är populärt så tillverkas det utanför EU. Krig, den ekonomiska situationen och även Covid har påverkat den internationella handeln i flera år.
Problemet med åtgången i Spanien beror även på att EU-kommissionen fastställer priset beroende på landets medelinkomst vilket gör att det är billigare här än på andra håll.
Det gör att tillverkarna är mindre intresserade av att sälja medicinen här. I USA kan priset vara det tredubbla eller mer.











