Spanska medier stämmer Meta på 550 miljoner euro för illojal konkurrens

av | dec 4, 2023 | Nyheter

83 spanska medier i förbundet AMI (Asociación de Medios de Información) har lämnat in en stämningsansökan mot Meta som är moderbolag till Facebook, Whatsapp och Instagram.

De kräver 550 miljoner euro för Metas ”systematiska och omfattande underlåtenhet att följa europeiska regler att skydda datauppgifter”.

Stämningen gäller för perioden den 25 maj 2018 till den 31 juli 2023 och nya stämningar är att vänta då Meta inte följer det krav som formulerades i oktober av europeiska dataskyddslagstiftningen.

AMI menar att 100 procent av intäkterna från annonsförsäljningen på Metas plattformar är olaglig.

”De (läs Meta) har upprepade gånger underlåtit att följa EU:s dataskyddslagstiftning och ignorerat kravet att medborgare måste samtycka till användningen av deras uppgifter för reklamprofilering”.

AMI menar att Meta använder sig av konsumenters data till forskning eller för att kartlägga folk för att kunna rikta annonser eller annan propaganda till dem. Det handlar om illojal konkurrens då de åtnjuter en konkurrensfördel som inte andra har.

Förbundet AMI uppmanar annonsörer i både den offentliga och privata sektorn att anförtro sina reklamkampanjer till ”säkra, pålitliga och ansvarsfulla medier som respekterar medborgarnas rättigheter och demokrati och tar sitt sociala ansvar”.

Presidenten i AMI José Joly säger att teknikjätten har byggt en dominerande ställning på reklammarknaden utan hänsyn till de regler som gäller i Europa och samtidigt sätter medias överlevnad på spel.

Det är inte den enda stämningen som Meta har hängande över sig. Nyligen stämde 42 amerikanska delstater Meta i en federal domstol för att skada unga människors psykiska hälsa. De menar att företagets plattformar agerat utstuderat för att göra unga personer beroende.

”Meta har använt ny, kraftfull, teknik för att locka, engagera och slutligen fängsla unga och tonåringar”, går det att läsa i stämningsansökan.

Delstaterna menar att motivet är att maximera företagets vinst och att Meta, upprepade gånger, har vilselett allmänheten om farorna med sina plattformar. De menar även att Meta, som äger Facebook och Instagram, har dolt hur man ”utnyttjar och manipulerar sina mest sårbara konsumenter”.

Ola Josefsson

Ola Josefsson

Bevakar Solkusten och Spanien sedan 1994.

TIPSA REPORTERN
Ola Josefsson

×
Popup Image Köp biljetter!