Energibolaget Iberdrola anklagar konkurrenten Repsol för vilseledande information om hållbarhet i flera reklamkampanjer.
Just nu utspelar sig en rättstvist som aldrig tidigare skådats mellan två av Spaniens största elbolag. Iberdrola anklagar Repsol för att vilseleda sina kunder när det gäller företagets miljöpolicy och att de ‘greenwashar’ sin verksamhet. Repsol å sin sida menar att detta “inte stämmer” att de ska ha lurat kunder med information om hållbara produkter.
Iberdrola menar att Repsol pratar om hållbarhet i sin marknadsföring, på ett sätt som inte speglar verkligheten, för att skaffa sig fördelar på marknaden. Repsol förnekar att detta är fallet och är mycket upprörda över anklagelserna, något som Iberdrola menar endast beror på att Repsol tappar på elmarknaden i Spanien.
Denna konflikt låg till grund för juridiska förhandlingar som utspelade sig i Santanders hovrätt i slutet av förra veckan. Iberdrolas anklagelser mot Repsol rör ett flertal reklamkampanjer från förra året där de påstod att drivmedel, elektricitet och gas som såldes till rabatterade priser hade framställts på ett hållbart sätt med förnybara energikällor.
Repsol påstår att de kan visa investeringar i förnybara kolväten som skulle frikänna dem från anklagelserna. De menar också att terminologin och kontexten i deras kampanjer och interna dokument är öppna för tolkning och därmed kan de inte dömas som skyldiga till brott.
Advokater från de båda bolagen argumenterade i drygt fem timmar. Båda företagen förlitade sig dessutom på externa experter och konsulter för att ge sin bild av situationen.
Beslutet i frågan ligger hos domaren Carlos Martínez de Marigorta. Det är han som slutligen ska avgöra ifall Repsol ljuger eller om de är så dedikerade till hållbarhet som de påstår.
Hållbarhet och pris
En annan punkt som Repsols advokater lade fram är att dessa kampanjer inte har särskilt stor inverkan. Konsumenter lägger betydligt mindre vikt vid hur hållbar energin de köper är i förhållande till priset för den. De menar att de kampanjer som nu granskas var lyckosamma på grund av de billiga priserna snarare än att de lanserade miljövänlig energi.
Men trots detta är det klart att dessa kampanjer pratade om Repsols “åtagande för hållbarhet” och att de presenterade ett mål om att deras nettoutsläpp ska vara noll lagom till 2050.