Under Black Friday 2023 ska flera företag ha sålt produkter till ordinarie priser men marknadsfört dem som om de vore på rea. 

Den spanska myndigheten för konsumentangelägenheter har påbörjat en utredning mot flera stora företag inom e-handeln. De misstänker att dessa under förra årets Black Friday-rea marknadsförde vissa produkter som att de vore till extrapris fast de egentligen inte var det. 

Detta ska, i vissa fall, ha gått till så att de ordinarie priserna på produkterna höjdes avsevärt dagarna före Black Friday för att sedan sänkas och maskeras som reapriser. 

Ett exempel från utredning gäller en TV som hade ett ordinarie pris på 526,99 euro. Mellan den 15 och 20 november höjde affären priset till 629,99 euro. Under Black Friday-veckan (22 till 28 november) sänkte man åter priset till 526,99 vilket innebar att rabatten på 16 procent var en bluff. 

Den spanska myndigheten som arbetar för konsumenters rättigheter leds av Pablo Bustinduy. De har ännu inte gått ut med vilka företag som utreds och inte heller hur många som fallit offer för de påstådda bedrägerierna. Det enda som kommit fram är att företagen som granskas säljer stora utbud av varierande produkter. Allt från hushållsprodukter och elektronik till smink och idrottsutrustning. 

Vill sätta ett exempel

Myndigheten vill göra ett exempel av situationen och lovar att straffa företagen hårt om de döms som skyldiga. Som mest kan de bötfällas med belopp på fyra till sex gånger så mycket som de gjort i vinst på försäljningen. 

Enligt spansk lag måste alla produkter som säljs på rea tydligt visa det ordinarie priset så att kunderna enkelt kan göra en jämförelse.

Utredningen inleddes så tidigt som oktober förra året, mer än en månad innan Black Friday ägde rum.

Anledningen till detta var att man redan sett indikationer på att flera av landets stora onlinebutiker ägnade sig åt vilseledande marknadsföring. Faktum är att den spanska organisationen för konsumenter och användare (OCU) tidigare hade gjort en liknande undersökning där det visade sig att endast 35 procent av produkterna på rea under tidigare Black Friday-veckor faktiskt såldes till nedsatt pris. 40 procent hade samma pris som normalt medan 25 procent till och med hade gått upp i pris. 

Under den pågående utredningen kollade man på 1 140 olika produkter med stor daglig efterfrågan hos butikerna för att se efter ifall annonserna följde det de lovat. I många fall gjorde de det inte. 

Som ett resultat av utredning har tillräckligt med bevis samlats för att påbörja disciplinära åtgärder mot två företag inom e-handeln hittills. Utredningen är pågående och fler företag kan komma att straffas.   

Som marknadsföringskoncept är Black Friday en succé och genererar enorma siffror för e-handeln under veckan som reorna gäller. 

Robbie Eriksson

Robbie Eriksson