Dagstidningar, radio och tv är fortsatt de främsta nyhetskällorna när spanjorer väljer att konsumera nyheter. Det visar den senaste rapporten över spanjorernas medievanor för 2023, Digital News Report (DNR).
53 procent av spanjorerna väljer traditionella nyhetskanaler som dagstidningar, radio och tv framför 47 procent som väljer digitala medier.
Bakom undersökningen ligger kommunikationsfakulteten vid Navarras universitet, Reutersinstitutet och Oxford universitet.
Undersökningen visar även att spanjorer har högst förtroende för regionala och lokala tidningar. Även förändrade konsumtionsvanor av nyheter märks då spanjorer lägger mindre tid på att följa med i nyheterna.
Tre av fyra spanjorer föredrar lokala nyhetskanaler och 63 procent är intresserade eller mycket intresserade av lokala och regionala nyheter.
Undersökningen visar även att spanjorer hämtar sin information från färre medier jämfört med tidigare. 2016 var det 81 procent av spanjorerna som följde rapporteringen i fem eller fler medier. 2023 har den siffran minskat till 55 procent.
Dåliga nyheter står inte högt i kurs för spanjorerna. 64 procent undviker helst det som går under benämningen ”hårda nyheter”, det vill säga inrikespolitik, ukrainska kriget och ekonomi. Bara sju procent av befolkningen hoppas över lokalnyheterna.
En annan undersökning över spanjorernas medievanor som nyligen publicerades av stiftelsen Fundación BBVA visar att spanjorerna har högst förtroende för tryckta dagstidningar och deras webbplatser.
Tre av fyra spanjorer hämtar sina nyheter från dagstidningar och deras webbplatser.
75 procent av spanjorerna anser att det är mycket viktigt att informera sig om aktuella saker.
Även undersökningen från Fundación BBVA visar att spanjorerna föredrar traditionella medier. Över 80 procent ser nyheter på tv. 75 procent läser en tidning på papper eller i digital version och 63 procent lyssnar på radio.