En undersökning visar att Spaniens medborgare litar på regionala och lokala nyheter över alla andra källor.
Samtidigt säger allt fler att de konsumerar mindre media.
Lokala och regionala tidningar är de nyhetskällor som spanjorerna litar mest på. Det visar sig i Digital News Report Spain 2025, en studie som analyserar efterfrågan på nyheter och de största trenderna i landet. Rapporten är framtagen av fakulteten för kommunikation vid universitet i Navarra tillsammans med Oxfords universitet i Storbritannien som en del av en global analys i 48 olika länder.
Drygt hälften av spanjorerna uppger att de regelbundet vänder sig till regionala nyhetspublikationer och 47 procent säger att de är intresserade av lokala nyheter. De söker främst information om incidenter och olyckor i deras närhet (52 procent), lokala kulturaktiviteter (45) och problem inom de lokala offentliga tjänsterna. Nyheter om regional politik lockar inte lika många, endast drygt 30 procent av de tillfrågade säger att de söker nyheter om detta. Ännu färre – 21 procent – vill läsa om sport.
Viktigt för demokratin
Människors nyhetsvanor och var de hittar sin information har ändrats mycket i och med den digitala eran. Globalt vänder sig allt fler bort från traditionella medier. I Spanien är dock en klar majoritet – runt 75 procent – övertygad om att journalistiken fyller en viktig demokratisk roll. De är övertygade om att professionella journalister kan leda dem rätt i en värld där allt mer desinformation sprids.
När det gäller frågan vem som sprider mest desinformation – eller “fake news” – menar 57 procent av spanjorerna att det främst kommer från nationella politiker. Det är 10 procent högre än genomsnittet i de 48 länderna som analyserades. Andra källor som spanjorerna menar sprider falska påståenden är utländska regeringar och politiker och influencers eller internetpersonligheter.
Läser färre nyheter
Allt fler uppger dock att de konsumerar mindre nyheter, något som 37 procent av befolkningen nu medger. Detta är vanligast bland yngre människor och de som har extrema politiska åsikter eller helt saknar politiska åsikter. Detta beror främst på minskad tillit till medierna, att det enorma medieutbudet som finns idag känns överväldigande och att nyheterna har en negativ effekt på den mentala hälsan.
Enligt universitet i Navarra är TV fortfarande det vanligaste sättet som folk konsumerar nyheter (54 procent). Men gapet ner till sociala medier (46 procent) minskar allt mer. Tryckta tidningar står för 19 procent av konsumtionen, radio för 18 och digitala versioner av traditionella medier 25.
De som är mycket intresserade av aktuella frågor vänder sig främst till traditionella medier medan de som har ett mindre eller inget intresse får sina nyheter från alternativa källor.
Sociala medier är alltså tvåa bland de vanligaste källorna som spanjorerna hittar sina nyheter på men ingen plattform dominerar marknaden. Runt 24 procent hittar information på Facebook, 23 procent på WhatsApp, 21 procent på X (tidigare twitter), och 19 procent på YouTube. Instagram och TikTok dominerar däremot bland dem som är under 24 års ålder.
AI
Spanien är bland de länder som har minst aversion mot nyheter skapade av artificiell intelligens. Men de skapar fortfarande oro hos ungefär halva befolkningen. De främsta anledningarna till detta är bekymmer om kvaliteten, sanningshalten och bristen på mänsklig input.