2025 ser ut att bli ytterligare ett rekordår för Spaniens turistsektor.
Det betyder att man behöver fortsätta ändra profilen på besökarna för att skapa en hållbar utveckling.
Alla prognoser tyder på att 2025 kommer att bli ytterligare ett rekordår för turismen i Spanien. Mycket tyder på att antalet besökare kan nå 100 miljoner, det säger ministern för turism och industri, Jordi Hereu. Utmaningen för landet blir att komma upp i dessa siffror samtidigt som man ökar intäkterna från besöksnäringen och hindrar att populära destinationer blir för mättade.
Enligt uppgifter som ministeriet släppte förra veckan slutade 2024 med 94 miljoner utländska besökare. Det är den högsta noteringen någonsin och en ökning med omkring 10 procent bara från året innan. Det blev också rekord i hur mycket pengar som utlänningar spenderade i Spanien under sina besök. Totalt handlade de för 122 miljarder euro, vilket är 16 procent mer än 2023. Att ökningen i utgifter är större än antalet turister beror på två faktorer: högre priser och att fler köper lyxigare tjänster och varor.
Spanien har länge jobbat för att göra turismen mindre säsongsbaserad. Den senaste tiden har allt fler av landets besökare kommit för annat än de traditionella sol-och badsemestrarna. Detta betyder att spridningen under året blivit jämnare men också att priserna under det som tidigare var lågsäsong har ökat. Den nationella föreningen för hotel (Cehat) förutspår att denna trend kommer fortsätta och att priset för en hotellnatt kommer att bli i genomsnitt 5 procent högre under årets första kvartal. Till detta ska läggas att de har ökat med 35 procent sedan 2020. Mellan januari och november 2024 gick ett genomsnittligt hotellrum på 120 euro per natt. Samma siffra för 2019 var 90 euro, enligt det nationella institutet för statistik (INE).
Men det handlar inte bara om ökade priser. Experter har länge rekommenderat att Spanien ska röra sig mot mer köpstarka turister som söker en lyxigare upplevelse. Detta för att öka intäkterna snarare än antalet ankomster till landet. Anledningen till detta är att det är mer hållbart. “Exponentiell tillväxt i en destination som är så mogen som vårt land är inte bara ohållbart. Det skulle få flera negativa konsekvenser som störra missnöjdhet bland invånarna, en dålig påverkan på miljön och även försämrade möjligheter att erbjuda kvalitet”, kommenterar German Jimenez, som är chef på institutet Turium.
Antalet besökare från USA, Mexiko, Venezuela, Colombia och Brasilien växte kraftigt förra året, både vad gäller antalet övernattningar och hur mycket pengar som lades per dag. Jimenez menar dock att varifrån turisterna kommer inte är det intressanta utan snarare vilken typ av besökare de är. Han anser att man behöver locka personer som “respekterar miljön de besöker, som erkänner dess värde, som vill ha genuina upplevelser och att fördjupa sig i det lokala livet.” Han menar att dessa personer främst vill berika sina liv och att de gärna undviker destinationer som är överbefolkade.
Madrid är staden som dragit störst nytta av denna nya typ av besökare. Men även städer i Andalusien, Baskien, på Balearerna och Kanarieöarna har kunnat skörda frukterna av trenden.
INEs siffror visar att besökare från Asien var den grupp som ökade mest, med 14,2 procent fler än 2023. Samtidigt fortsätter amerikaner att utgöra en allt större del med en ökning på 11,2 procent.
Caixabank Research uppskattar att BNP från turismen kommer att öka med 3,6 procent under året och därmed vara en procentenhet högre än den totala ekonomin. Samtidigt tror man att turistnäringen kommer att motsvara 13,2 procent av landets totala ekonomi vilket är den största andelen i historien.
Ekonomerna menar att detta främst beror på två faktorer. Delvis väntas marknaden gå upp generellt i världen vilket kommer att öka reslusten generellt och samtidigt har Spanien mycket större variation i priser kopplade till besök än andra konkurrerande länder.