Spaniens lärare skyller mental ohälsa på sociala medier

av | jun 9, 2025 | Nyheter

Spanska lärare är överens om att det ökande användandet – eller missbruket – av sociala medier har en stark negativ effekt på elevernas mentala hälsa. 

Enligt en studie gjord av Metroscopia på uppdrag av läkemedelsföretaget Viatras uppger 75 procent av Spaniens skolpersonal att de lagt märke till detta samband. I undersökningen deltog 500 personer. Utöver lärare frågades även kuratorer, skolpsykologer och rektorer för att avgöra vilka de vanligaste emotionella problemen som ungdomar upplever är samt hur de har utvecklats och vad som ligger bakom dem. 

Framförallt slår studien fast att den mentala hälsan hos landets barn är ett stort problem som blir värre för varje dag som går. Hälften av alla lärare säger att de upplever dessa svårigheter varje vecka då de ser beteendemässiga, känslomässiga och sociala problem bland eleverna. 

Men påståendet grundar sig inte endast i vad lärarna tycker sig lägga märke till. 52 procent av dem säger att de haft åtminstone en konversation med en elev som uppger att de har mentala problem under det senaste året. 8 procent menar dessutom att de haft 10 eller fler sådana samtal under perioden.

En annan upptäckt är att barn och ungdomar tycks blivit betydligt mer sårbara för mental ohälsa sedan pandemin. 

Det vanligaste problemet som lärare rapporterar bland sina elever är ångest, men även andra är mycket påtagliga. 75 procent rapporterade ångest, 50 procent depression, 43 procent beteendeproblem och 35 procent ätstörningar. Mellan 12 och 14 procent av lärarna tror dessutom att de har elever som kämpar med självmordstankar eller ägnar sig åt självskadebeteende. 

På frågan om vad de tror är de vanligaste bakomliggande faktorerna skyller omkring 70 procent av lärarna på sociala medier medan 50 procent tror att det generella användandet av elektronik påverkar. 47 procent tror att dysfunktionella hemförhållanden ligger bakom och något färre pekar på en dålig relation till övriga elever. Omkring en femtedel tar dessutom upp social isolering, drogproblem och akademisk stress. 

En klar majoritet – 78 procent – är övertygade om att sociala medier leder till ökad mobbning och 42 procent menar att det bidrar till sämre sociala relationer mellan barn och ungdomar. 

Analysen visar också att lärarna känner sig dåligt utrustade för att hantera dessa utmaningar. 3 av 4 medger att de har svårt att identifiera mental ohälsa och ännu fler – knappt 9 av 10 –  att de inte vet hur de ska hjälpa barnen. De pekar också på brister i rapporteringen kring detta, som de menar är alltför långsam och byråkratisk, och att skolorna behöver mer specialiserad personal för att hjälpa barnen med sin mentala hälsa.  

Robbie Eriksson

Robbie Eriksson

TIPSA REPORTERN
Ola Josefsson