Spanien upplever en lärarkris 

av | mar 27, 2025 | Nyheter

Endast en fjärdedel av landets lärare säger att de känner entusiasm för sina jobb. 

En majoritet av Spaniens grundskollärare medger att de inte längre känner någon entusiasm för sitt jobb. Antalet människor som söker sig till läraryrket, eller vill stanna i det, har störtdykt de senaste 20 åren och experter på området menar att detta inte kommer förändras om inte mycket specifika och långtgående åtgärder sätts in. Dessa är huvudfynden i en studie som genomförts av tankesmedjan Esade. Genom att analysera både sin egen data och andras har de tittat på utvecklingen i läraryrket i Spanien under de senaste 25 åren. 

Tre siffror sticker ut. 2007 uppgav 60 procent att de, trots flera problem på arbetsplatsen, kunde upprätthålla entusiasm. Idag är samma siffra nere på 24 procent. 

Under samma period har missnöjdheten med jobbet skjutit i höjden. 2007 sade sig endast 2 procent känna likgiltighet inför sina jobb. Idag gör 38 procent det. 

De som är trötta på olika problem som finns inom yrket eller som känner sig likgiltiga inför det utgör nu ungefär 75 procent av lärarkåren. 6 av 10 uppger att de skulle byta jobb om en annan roll med likvärdiga villkor erbjöds till dem, för 20 år sedan sade bara 25 procent samma sak. 

Att allt fler lärare blir utbrända, känner sig isolerade eller starkt missnöjda med sina jobb är ett stort problem för Spanien och landets kvalitet gällande utbildning. 

Tre huvudorsaker

Lucas Gortazar ledde arbetet med Esades analys och han pekar ut tre sammanvävda faktorer bakom denna kris. Den första är en ökande komplexitet när det gäller elevernas emotionella besvär som har gett fler elever med inlärningssvårigheter och fler konflikter i klassrummen. Detta kombineras med att allt fler barn växer upp i fattigdom, fler utländska elever som behöver extra hjälp med språket och att 20 procent av landets ungdomar uppger att de upplever ångest. 

Den andra är de allt sämre förhållandena på lärarnas arbetsplatser. Flera säger att lönerna skulle kunna bli högre men det är framförallt den växande arbetsbördan, som innebär att de inte hinner ge alla elever den uppmärksamhet de behöver, planera lektionerna på ett optimalt sätt och de många kortare anställningarna, som tär på lärarna. 

Den tredje faktorn är att läraryrket inte erbjuder en särskilt attraktiv karriärbana.

Fyra åtgärder

Esades specialister föreslår fyra specifika åtgärder för att förbättra lärarnas situation och därmed landets utbildning. 

Det första är ett program för psyko-emotionellt stöd och större stöd för enskilda elever som behöver hjälp med kärnämnen som matematik och spanska.

Den andra är ett ambitiöst försök att dra ner på antalet tillfälliga anställningar inom skolan, speciellt i skolor med de allra mest sårbara eleverna. 

För det tredje vill de förbättra lärarnas grundutbildning och höja dess standard så att den kan leda till fler karriärmöjligheter.   

Den fjärde åtgärden är att tydligare etablera hur en lärares karriärbana kan se ut och en lönetrappa som gör jobbet mer attraktivt. 

 

Robbie Eriksson

Robbie Eriksson

TIPSA REPORTERN
Ola Josefsson